Ett av höstens mest emotsedda svenska filmer har vi Jesper Ganslandt att tacka för. I veckan presenterade han "Blondie" för pressen på Svenska Filminstitutet, en film som redan lockats till flera prestigefyllda festivaler i höst. Vi har sett flera fina klipp och hört mycket gott om filmen, inte minst från Helena af Sandeberg. Men hur skulle regissören själv beskriva "Blondie"?
- Som en svensk medelhavsfilm om en familj med bara kvinnor som är i upplösningstillstånd, säger Ganslandt när vi möter honom på Filmhuset.
Som en svensk Almodóvar?
- Ja, jag älskar ju Almodóvar men förstår också att jag inte kan göra det. Jag ville försöka göra en film med medelhavskvalitet, och det får man nästan tolka själv vad det betyder. Men det finns nånting svenskt med att det ska vara lite grått och tungt, och roligt när man gör bort sig. Och så finns det nånting som pågår där nere som gör att det inte blir ångestladdat på samma sätt. Människor är inte offer på samma sätt där. Kan man göra så? Vi kom aldrig ner till Spanien, men det kändes som att vi lyckades komma åtminstone till Frankrike.
Du har sagt att du försökte fly realismen. Det ska bli en lite drömsk film?
- Det ska det vara. Det är också en reaktion mot tidigare filmer, jag har gjort två filmer innan och de har väl legat i en rätt stark naturalism. Nu ville jag prova att göra något mer förhöjt, mer än ett drama eller komedi. En saga, helt enkelt.
Hur gör man det rent praktiskt?
- Det är jättesvårt för mig i och med att jag inte har hållt på med det förut. Men det som är likt är att man jobbar med karaktärer, det är en karaktärsdriven film. Vi häll på att utveckla karaktärerna i ett halvår, och skrev om och skrev om... Och sen fotografiskt och scenografiskt, att använda sig av större uttryck och våga ställa en bild och ta in en hel miljö.
Nu ska du både till Venedig och Toronto innan "Blondie" möter den svenska publiken. Hur tror du att mottagandet skiljer sig mellan olika länder?
- Jag förväntar mig att det ska funka i Italien. Men vem vet, jag har ingen aning. Jag hoppas den funkar där, nånting har ju stämt eftersom de tog ut den. Det ska bli jäkligt kul att se hur premiären framlöper. Om de tycker det är roligt och hur de reagerar - det är någon slags oavsiktlig klass-skildring också. Det har jag hört från de som jobbar med festivalen, att de har tänkt på det, något som inte jag själv har gjort. Man kan få en annan blick på det när man är från ett annat land.
Blir det filmfestivalen i Stockholm sen?
- Det är inte riktigt klart, men det pratas om det. Jag hoppas på det.
Alexandra Dahlström, Helena af Sandeberg, Carolina Gynning, Marie Göranzon och Olle Sarri har huvudrollerna i Jesper Ganslandts "Blondie" som har premiär 23 oktober.