Efter bara en kvart är jag redan förälskad i ”Ghost Giant”, det nya VR-spelet från Zoink Games.
I "Ghost Giant" tar man på sig rollen som en stor ande, som är vän med en pojke och ska hjälpa honom med diverse uppdrag. Man får utforska en härligt färgglad, fransk-inspirerad by, och lära känna Louis som är den ende som kan se en. Med VR-kontrollerna styr jag jättens hjälpande händer, och man kan peta på och lyfta upp det mesta. Bakom den lekfulla fasaden finns dock också en djupare berättelse, och vad det är exakt som har hänt i Louis liv, är upp till spelaren att upptäcka under spelets gång.
Som sagt, det tar inte många minuter innan jag blir helt fäst vid lilla Louis och hans charmiga värld. Min testtid med spelet var dessvärre begränsad till 20 minuter, men jag fick tillfälle att fråga ut Sara Bergmark Elfgren, som står bakom storyn. På studions kontor i Göteborg möter jag författaren som följer upp bland annat "Norra Latin", "P3 Serie: De dödas röster" och ”Cirkeln”-böckerna med att skriva manus till sitt allra första tv-spel.
I "Ghost Giant" tar man på sig rollen som en stor ande, som är vän med en pojke och ska hjälpa honom med diverse uppdrag. Man får utforska en härligt färgglad, fransk-inspirerad by, och lära känna Louis som är den ende som kan se en. Med VR-kontrollerna styr jag jättens hjälpande händer, och man kan peta på och lyfta upp det mesta. Bakom den lekfulla fasaden finns dock också en djupare berättelse, och vad det är exakt som har hänt i Louis liv, är upp till spelaren att upptäcka under spelets gång.
Som sagt, det tar inte många minuter innan jag blir helt fäst vid lilla Louis och hans charmiga värld. Min testtid med spelet var dessvärre begränsad till 20 minuter, men jag fick tillfälle att fråga ut Sara Bergmark Elfgren, som står bakom storyn. På studions kontor i Göteborg möter jag författaren som följer upp bland annat "Norra Latin", "P3 Serie: De dödas röster" och ”Cirkeln”-böckerna med att skriva manus till sitt allra första tv-spel.
Sara Bergmark Elfgren kom i kontakt med Zoink Games av en ren slump. Det var en gemensam följare på Twitter som "pingade ihop" dem och föreslog ett samarbete. Något som Sara idag är mycket tacksam för, berättar hon med ett skratt. Våren 2017 åkte hon på sitt första möte med studion i Göteborg. Det fanns en tidig demo för "Ghost Giant" som hon gick igång på.
- De ville bygga upp spelet kring en bra historia. Jag gillar den kombinationen, så att det inte bara blir "nu ska vi skjuta på en grej", vilket det lätt blir i VR. Och jag tycker det är väldigt trevligt med spel som går ut på att hjälpa andra. Jag sa att jag var intresserad av att skriva det, om de ville ha en utomstående författare, och det ville de.
I demot fanns en liten karaktär som får hjälp av ett stort spöke - Ghost Giant - men i övrigt fick Sara fria händer att hitta på en handling.
- Redan då fanns en grundläggande look för världen: färgglad och med lite känsla av hemmabygge. Jag såg designen och tänkte att det är ju väldigt varmt och gulligt. Då kan man ha något som också är ganska sorgligt i det. Jag gillar det i till exempel Miyazakis filmer.
- Redan då fanns en grundläggande look för världen: färgglad och med lite känsla av hemmabygge. Jag såg designen och tänkte att det är ju väldigt varmt och gulligt. Då kan man ha något som också är ganska sorgligt i det. Jag gillar det i till exempel Miyazakis filmer.
Sara blev inspirerad av en tidningsartikel om barn som behöver ta mycket ansvar, och inte får vara barn. Vi förstår tidigt att Louis är ensam och sorgsen, men anledningen till det blir klarare under spelets gång.
- Jag tänkte att det vore en intressant premiss, att det här är ett sånt barn som har väldigt mycket bagage att bära omkring på. Gradvis förstår spelaren hur allt hänger ihop. Jag ville berätta något angeläget och allvarligt i ett speluniversum som känns väldigt tryggt och mysigt. Och det är mycket humor och fåniga skämt också.
Det var också hennes idé att miljöerna skulle vara franska, vilket öppnade upp för en del kul filmiska referenser och påskägg.
- Från början var designen ganska mycket amerikansk pastisch med jocks i letter jackets. Jag tänkte, varför inte Frankrike istället? När jag såg demot kom jag att tänka på "Paraplyerna i Cherbourg" och det pastelliga 60-talet. Det passade också ihop med den europeiska känslan som fanns i byggnaderna. Zoink-teamet tyckte de var en kul idé och vi byggde vidare på det. Vi har överlag jobbat väldigt tätt ihop, bollat idéer och haft en fin diskussion. Det är ganska ovanligt att som författare få vara med och bygga ett spel från grunden såhär.
- Det finns massor av referenser till fransk kultur, till exempel Nya-vågen filmerna. Och det finns en författare som heter Madame Melville, eftersom jag gillar Melvilles filmer. Det kommer gå de flesta förbi, men det gör inget, för det stör inte (skratt).
Det var också hennes idé att miljöerna skulle vara franska, vilket öppnade upp för en del kul filmiska referenser och påskägg.
- Från början var designen ganska mycket amerikansk pastisch med jocks i letter jackets. Jag tänkte, varför inte Frankrike istället? När jag såg demot kom jag att tänka på "Paraplyerna i Cherbourg" och det pastelliga 60-talet. Det passade också ihop med den europeiska känslan som fanns i byggnaderna. Zoink-teamet tyckte de var en kul idé och vi byggde vidare på det. Vi har överlag jobbat väldigt tätt ihop, bollat idéer och haft en fin diskussion. Det är ganska ovanligt att som författare få vara med och bygga ett spel från grunden såhär.
- Det finns massor av referenser till fransk kultur, till exempel Nya-vågen filmerna. Och det finns en författare som heter Madame Melville, eftersom jag gillar Melvilles filmer. Det kommer gå de flesta förbi, men det gör inget, för det stör inte (skratt).
Hur var det för dig att skriva ditt första tv-spel?
- Jätteroligt! Jag vill gärna göra det igen, med rätt projekt. Det var mycket lärorikt på många sätt. Det är väldigt häftigt, för vi är pionjärer på sätt och vis. Det har inte skrivits så många storybaserade spel för VR. Inte på det här sättet, där du bygger en relation till en karaktär som pratar med dig. Att få komma in i den här världen med alla karaktärer... Vi gör något som har gjorts i vanliga spel, men inte riktigt i VR.
Vilken ålder är målgruppen?
- I en svensk kontext skulle jag säga att det är från att man kan engelska. Men vi har inte tänkt på det som ett barnspel. Barn och vuxna kommer nog att ta till sig det på olika sätt, lite som en Pixarfilm.
Vad gillar du själv för spel?
- Det är väldigt blandat. Jag spelar bara Playstation. Just nu är det "God of War", till exempel, men jag tycker också om spel som "Journey" där man upplever en story och en värld. Jag kan lätt snöa in mig på de jättestora som "Skyrim" och "The Witcher 3", men jag uppskattar också de här små spelen.
Ja, "Ghost Giant" ger mig lite vibbar av "Journey" och "Unravel".
- Det kanske är nånting med lugnet, att man inte känner sig så stressad som spelare. Och så den här melankolin, som finns i botten.
- Jätteroligt! Jag vill gärna göra det igen, med rätt projekt. Det var mycket lärorikt på många sätt. Det är väldigt häftigt, för vi är pionjärer på sätt och vis. Det har inte skrivits så många storybaserade spel för VR. Inte på det här sättet, där du bygger en relation till en karaktär som pratar med dig. Att få komma in i den här världen med alla karaktärer... Vi gör något som har gjorts i vanliga spel, men inte riktigt i VR.
Vilken ålder är målgruppen?
- I en svensk kontext skulle jag säga att det är från att man kan engelska. Men vi har inte tänkt på det som ett barnspel. Barn och vuxna kommer nog att ta till sig det på olika sätt, lite som en Pixarfilm.
Vad gillar du själv för spel?
- Det är väldigt blandat. Jag spelar bara Playstation. Just nu är det "God of War", till exempel, men jag tycker också om spel som "Journey" där man upplever en story och en värld. Jag kan lätt snöa in mig på de jättestora som "Skyrim" och "The Witcher 3", men jag uppskattar också de här små spelen.
Ja, "Ghost Giant" ger mig lite vibbar av "Journey" och "Unravel".
- Det kanske är nånting med lugnet, att man inte känner sig så stressad som spelare. Och så den här melankolin, som finns i botten.
"Ghost Giant" släpps till PlayStation VR den 16 april.