Nog för att 2025 har startat starkt med ett par fina prisvinnande filmer och den pågående prissäsongen lär inte göra det hela sämre på det planet.
En film som det däremot varit rätt tyst kring är Margherita Vicarios debutfilm ”Gloria! Miraklet i Venedig”, en vacker 1800-talssaga om ett outforskat och bortglömt kapitel inom musikhistorien.
Kvinnorna i ett kloster som ingår i en djupt konservativ kör och med en misogyn och brutal körledare. I centrum står en stum flicka som liksom flera övriga bosatt sig i klostret för att komma bort från grymheterna i det mörka 1800-talet. Tillsammans finner kvinnorna möjlighet att ta musiken och sitt självförtroende till nya höjder genom att trotsa sin maestro och självaste påven.
Denna målande och feministiska skildring gick rakt in i hjärtat på publiken vid Berlins filmfestival, där den nominerades till Bästa film. Margherita Vicario är som sagt debuterande som regissör och lyckas trots det skapa en känslosam, visuellt tillfredställande och på sina sätt upplyftande och poppig dramafilm. Hon nominerades vid festivalen till Bästa debutant.
I en intervju med ABC berättar regissören, som annars är musiker, om övergången till långfilm:
- Det här var något nytt för mig. Jag är bra på att prata, så det var en fördel. När vi spelade in fick jag göra så att jag gjorde skådespelarna bekväma och bad dem att improvisera och lita på sina instinkter och min vision, för jag hade allt i huvudet från början. Det var lite svårare med de som hade mer komplex dialog, men liksom med musik får man försöka följa rytmen.
Det känns sannerligen som att det hela blev en fullträff och för mig gick ”Gloria!” hem som en dold pärla som jag vill uppmuntra fler att se. Det är verkligen en film som berör på djupet.
”Gloria! Miraklet i Venedig” visas just nu på utvalda biografer i landet.