Innan han gjorde internationell film med Hollywood-stjärnor som Woody Harrelson och Elisabeth Moss så studerade Ruben Östlund filmregi på Högskolan för Fotografi och Film i Göteborg. Hans första kortfilm, "Låt dom andra sköta kärleken" (2001) nominerades till Guldbaggen för bästa dokumentärfilm och därefter har det rullat på bra.
Långfilmsdebuten "Gitarrmongot" (2004) fick dock ett blandat mottagande även om den nominerades till Nordiska rådets filmpris. Efter kortfilmerna Guldbaggenominerade ”Scen nr: 6882 ur mitt liv” (2005) och ”Nattbad” (kortfilm) gjorde han sin andra långfilm, ”De ofrivilliga” (2008).
Filmen innebar ett genombrott både hemma i Sverige och internationellt, och etablerade hans karaktäristiska, dokumentära stil och tematik kring mänskligt beteende. Den belönades för bästa manus och publikpriset Star Audience Award vid Stockholms filmfestival och var Sveriges Oscarsbidrag.
Han fortsatte skörda framgångar med kortfilmen ”Händelse vid bank” (2009) som vann Guldbjörnen på Filmfestivalen i Berlin. Tredje långfilmen ”Play” (2011) hade världspremiär vid Filmfestivalen i Cannes. Medan den vann både Guldbaggen för bästa regi samt Nordiska rådets filmpris så väckte den även debatt och anklagades för att vara rasistisk.
När jag fick intervjua Östlund i Cannes frågade jag om han, efter två verklighetsinspirerade filmer, var intresserad av bredare genrefilm och svaret var ett rungande nej:
- Jag känner att det här borde vara mycket bredare än, vad heter den där filmen? (pekar på en poster) ”Cowboys & Aliens”! Då borde det här vara mycket bredare än rymdvarelser och cowboys, jag fattar inte hur det kan vara brett överhuvudtaget.
Trots dissen av Harrison Ford-rullen så började även Hollywood få upp ögonen för hans verk. Även "Turist" (2014) hade premiär i Cannes och vann där jurypriset Un certain regard. Efter flera svenska priser (inklusive sex Guldbaggar) valdes den ut som Sveriges Oscarsbidrag, nominerades till en Golden Globe för Bästa utländska film och fick en amerikansk nyinspelning med titeln ”Downhill”.
Även nästa långfilm, ”The Square” (2017) hyllades och prisades både här hemma och internationellt. Med ”Triangle of Sadness” (2022) var hans plats på internationella filmkartan ett faktum. Filmen hyllades världen över och fick en rad priser och utmärkelser, inklusive tre Oscarsnomineringar (Bästa film, regi och manus).
Nu är han igång med sin nästa film, ”The Entertainment System is Down” som ska handla om flygpassagerare som löper amok när de inte får underhållning via skärmar. Han har redan avslöjat att alla passagerarna så småningom kommer krascha planet och dö, och även att han kommer testa publikens tålamod med en extra lång scen utan klipp.
Med tanke på hans fläckfria, spännande CV ser vi fram emot vilka spännande historier han kommer att erbjuda oss i framtiden. Grattis på 50-årsdagen, Ruben Östlund!
Du kan följa honom på Instagram-kontot @ruben_ostlund:
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram
View this post on Instagram