Den tidigare Rockstar-utvecklaren Obbe Vermeij har avslöjat att han ursprungligen ville straffa spelare som körde mot rött i “Grand Theft Auto III”. I ett inlägg på X berättar han att trafikljusen i spelet växlar mellan nord, syd, öst, väst och gångtrafikanter.
“Riktningen på trafikljusen bestämmer deras cykel, och när spelet startade lagrade min kod informationen vid vägkorsningarna. Detta innebar att bilarna följde ljusen, även om trafikljuset hade fallit. Kartdesigners placerade helt enkelt trafikljusen på plats, startade spelet, och allt fungerade utan några ytterligare inställningar. Enkelt, men samma system användes i GTA IV”, skriver Obbe Vermeij Vermeij.
Från början ville Obbe Vermeij också uppmuntra spelare att följa reglerna i trafiken.
"Under utvecklingen av GTA 3 gav jag spelare en stjärna i efterlysning om de körde mot rött ljus. Funktionen var dock inte populär hos utvecklingsteamet, så jag tog snabbt bort den", skriver Vermeij.