Film

Skribent

Andreas Samuelson

10 mars 2024 | 13:30

Hyllad Oscarsfavorit anklagas för plagiat av Disney-författare

Den Oscarsnominerade dramakomedin är en av fjolårets mest hyllade filmer. Men nu anklagas det för plagiat av manusförfattaren Simon Stephenson.
Alexander Paynes kritikerrosade ”The Holdovers” anses som en av förra årets bästa filmer med tonvis av priser och nomineringar. På nattens Oscarsgala är den nominerad i fem kategorier, inklusive Bästa film och Bästa originalmanus, av David Hemingson.
 
Men nu anklagas filmen för plagiat av manusförfattaren Simon Stephenson, som tidigare skrivit animerade Disney-filmen ”Luca” (2021). I mail till Writers Guild of America (WGA) skriver han om likheterna med manuset till ”Frisco":
 
- Jag kan bevisa bortom alla möjliga tvivel att den meningsfulla helheten av manuset för en film med WGA-sanktionerade krediter som för närvarande är på väg att vinna en Oscar för Bästa manus har plagierats rad för rad från ett populärt, ofilmat manus av mig. Jag kan också bevisa att regissören för filmen tog emot och läste mitt manus vid två separata tillfällen innan dennes filmen började utvecklas. Med "meningsfull helhet" menar jag bokstavligen allt - berättelse, karaktärer, struktur, scener, dialog, det hela. En del av det är bara vansinnigt fräckt: många av de viktigaste scenerna är helt oförändrade och förblir till och med synligt identiska i layouten på sidan.
 
”Frisco” är Stephensons manus om en erfaren, medelålders barnläkare och hans 15-åriga patient han blir tvungen att ta hand om. ”The Holdovers” å andra sidan följer en erfaren, medelålders lärare och den 15-åriga elev han tvingas ta hand om.
 
2013 var ”Frisco” ett eftertraktat manus i Hollywood och hamnade på tredjeplats på den eftertraktade Black List, en lista över de bästa, ofilmade filmmanusen, skriver Variety.
 
 
Enligt Stephenson har Payne haft manuset till ”Frisco” både 2013 och senare igen 2019, innan regissören tillfrågade Hemingson om att samarbeta. Detta konfirmeras av mail mellan olika firmor och producenter. 2013 fick Paynes producentpartner Jim Burke manuset men senare kom beskedet att Payne inte var intresserad.
 
2019 ville “The Power of the Dog”-producenterna John Woodward and Tanya Seghatchian göra filmen för Netflix och presenterade det återigen för Payne. När denne igen tackade nej föreslogs bland annat Bob Odenkirk.
 
TV-veteranen Hemingson gör sin filmdebut med ”The Holdovers” och kan bli den tredje som vinner en Oscar för manuset till en Alexander Payne-film. Payne har själv erkänt att han stulit själva premissen till ”The Holdovers” från en fransk 1930-talsfilm.
 
Saken har lett till en debatt inom WGA och en eventuell rättegång har föreslagits. Det är inte första gången anklagelser om plagiat lett till rättegång då både ”En prins i New York” och ”The Shape of Water” resulterat i detta. Vad dessa anklagelser kan leda till och eventuella konsekvenser om filmen faktiskt vinner Oscars återstår att se.
| 10 mars 2024 13:30 |