De kom från två olika håll; anime-filmen ”Your Name” av Makoto Shinkai blev ett fenomen och en världssuccé över vad som kändes som en natt när den släpptes 2016. Storyn om en storstadskille och en småstadstjej som byter kroppar med varandra i sina drömmar förblir än idag en av de största och mest framgångsrika anime-filmer som gjorts.
Regissören Lee Isaac Chung slog även han igenom med dunder och brak – men med det otecknade familjedramat ”Minari” om en koreansk familj som immigrerar till USA. Filmen hyllades av kritiker (Movizines recensent Annika Andersson gav t.ex. filmen 4/5) och satte Chungs namn på Hollywoods karta.
Idag har han regisserat såväl avsnitt av ”The Mandalorian” som katastrof-blockbustern ”Twisters” – och är dessutom snart aktuell med kommande ”Star Wars: Skeleton Crew”. Men innan allt det, under pandemi-året 2020, var tanken att han skulle ta sig an Shinkais berättelse, och föra den från Japan och tecknat till live-action och USA.
Papper skrevs på och regissören tog sig an ett manus som författaren Emily V. Gordon (”The Big Sick”, ”Crashing”) redan påbörjat. Men projektet blev aldrig av.
I en intervju med Empire förklarar regissören vad som hände:
– Det var ett projekt där jag verkligen älskade alla som var inblandade. Jag gillade den animerade filmen, men jag förstod inte hur svårt det är att adaptera en Japansk anime, och att göra det för en amerikansk publik. Det var uppgiften som studion hade gett oss – men det är jättesvårt.
Lee Isaac Chung är nog inte den första som har känt att den utmaningen tar emot. Under många år, och via många släpp – inte minst ”Dragonball Evolution” från 2009 och ”Death Note” från 2017 – så var det allmänt känt att sådant i regel inte resulterade i bra filmer eller serier. Inte förrän väldigt nyligen – ledda av ”One Piece” från 2023 – har den uppfattningen börjat ruckas på.
– Under pandemin jobbade jag på manuset i många månader. Men till slut kom jag till en punkt då jag insåg att det jag skrivit helt enkelt inte gick att filma.
Och därmed var det kapitlet alltså över för Lee Isaac Chung. Men inte för en otecknad ”Your Name”-adaption. Bollen är fortfarande i rullning och ligger numera i ”Raya och den sista draken”-regissören Carlos Lopez händer.
När den kan tänkas komma ut – och om Radwimps utmärkta soundtrack återvänder (låten ”Zenzenzense” besitter ett av världens göttigaste gitarriff, tips från undertecknad) – är ännu okänt.