Toppskiktet av USA:s svarta underhållningselit – från skådespelare som Denzel Washington och Halle Berry, till musiker som Kendrick Lamar och Common – deltog alla när den 49:e upplagan av NAACP Image Awards hölls i Los Angeles förra veckan, på vad som skulle ha blivit Martin Luther Kings 89:e födelsedag. Bland gästerna fanns även Göteborgsfilmaren Kasper Collin, efter att han nominerats till galans dokumentärpris för sitt jazzmusikerporträtt "I Called Him Morgan". Det var en upprymd Collin som klädd smoking vandrade röda mattan med sin fru och dotter, in till festligheterna i förstaden Pasadena. Nomineringen blev han varse om i slutet av november.
– Jag blev jätteglad. Jag visste att det var en av de stora galorna i USA, liksom den finaste utmärkelsen för svart kultur som man kan få här. Jag känner också till NAACP Image Awards starka och mångåriga arbete med att påvisa den skeva representationen inom amerikansk film och tv. Utan deras envisa arbete kanske vi inte hade sett "Moonlight" få en Oscar förra året. Att min film finns med här känns som ett fint erkännande.
Flera röster i den svenska filmvärlden, liksom på andra håll i Norden, reagerade starkt när det i början av januari klargjordes att "I Called Him Morgan" skandalöst förbisetts i nomineringarna till årets Guldbagge, trots att det är den bäst recenserade svenska filmen internationellt under 2017. På recensions-statistiksajten Metacritic står filmen – om den halvt bortglömde trumpetspelaren Lee Morgans karriär och liv – listad som fjolårets tionde bästa. Det massiva erkännandet gör att Kasper Collin tar Guldbaggejuryns blunder med ro.
– Min målsättning har varit mycket hög från start och vi kom att jobba med den här filmen i åtta år innan det inte gick att ta den längre. Det har varit ett fantastiskt team som bland annat inkluderar några av Sveriges främsta filmklippare och en Oscarsnominerad filmfotograf och vi gav allt vi kunde. För mig är det viktigare att vårt arbete resulterat i vad ett stort antal av världens främsta filmrecensenter bedömer vara en av fjolårets bästa filmer i alla kategorier, än att bli nominerade till Guldbaggen eller något annat pris.
– Jag blev jätteglad. Jag visste att det var en av de stora galorna i USA, liksom den finaste utmärkelsen för svart kultur som man kan få här. Jag känner också till NAACP Image Awards starka och mångåriga arbete med att påvisa den skeva representationen inom amerikansk film och tv. Utan deras envisa arbete kanske vi inte hade sett "Moonlight" få en Oscar förra året. Att min film finns med här känns som ett fint erkännande.
Flera röster i den svenska filmvärlden, liksom på andra håll i Norden, reagerade starkt när det i början av januari klargjordes att "I Called Him Morgan" skandalöst förbisetts i nomineringarna till årets Guldbagge, trots att det är den bäst recenserade svenska filmen internationellt under 2017. På recensions-statistiksajten Metacritic står filmen – om den halvt bortglömde trumpetspelaren Lee Morgans karriär och liv – listad som fjolårets tionde bästa. Det massiva erkännandet gör att Kasper Collin tar Guldbaggejuryns blunder med ro.
– Min målsättning har varit mycket hög från start och vi kom att jobba med den här filmen i åtta år innan det inte gick att ta den längre. Det har varit ett fantastiskt team som bland annat inkluderar några av Sveriges främsta filmklippare och en Oscarsnominerad filmfotograf och vi gav allt vi kunde. För mig är det viktigare att vårt arbete resulterat i vad ett stort antal av världens främsta filmrecensenter bedömer vara en av fjolårets bästa filmer i alla kategorier, än att bli nominerade till Guldbaggen eller något annat pris.
Kasper Collin och jazzmusikern Bennie Maupin, på röda mattan vid NAACP Image Awards i Pasadena utanför Los Angeles, där Collins unisont hyllade dokumentär "I Called Him Morgan" - som Maupin medverkar i - var nominerad i kategorin Outstanding Documentary.
Men en NAACP Image Awards-nominering blev det alltså, även om det slutgiltigt inte blev något pris. Kasper Collins blotta närvaro utgjorde dock en seger, och dokumentärfilmaren var särskilt tacksam över att få dela upplevelsen med sin familj, liksom med jazzmusikern Bennie Maupin – en av filmens medverkande.
– Det kändes fint. Min fru är starkt delaktig i filmen och min dotter har länge följt arbetet. Det har varit viktigt att låta min 12-åriga dotter se och lära, då hon och hennes generation snart kommer att ta över vårt samhälle. Och att få gå på galamiddag och gala med Bennie Maupin är stort nog bara det.
Flera av pristagarna – där ras-rysaren "Get Out" av Jordan Peele, "A Wrinkle In Time"-regissören Ava DuVernay och tv-serien "Black-ish" tillhörde de stora vinnarna – visade en påtaglig medvetenhet om galans och medborgarrättsrörelseorganisationen NAACP:s oerhörda vikt i dagens USA. Och även om en större mångfald i Hollywood har börjat visa sig de senaste åren, är det lång väg kvar, menar Kasper Collin.
– Tyvärr hade Oscars So White-protesterna på Oscarsgalan 2016 bara en tillfällig effekt. Det finns fortfarande ett enormt stort problem med representation inom amerikansk film, vilket har förödande konsekvenser inte bara i det amerikanska samhället utan även på många andra håll i världen, då amerikansk film har ett så stort genomslag. Därför blir det enormt viktigt att NAACP har lyft detta år efter år, ända sedan 1969.
– Det kändes fint. Min fru är starkt delaktig i filmen och min dotter har länge följt arbetet. Det har varit viktigt att låta min 12-åriga dotter se och lära, då hon och hennes generation snart kommer att ta över vårt samhälle. Och att få gå på galamiddag och gala med Bennie Maupin är stort nog bara det.
Flera av pristagarna – där ras-rysaren "Get Out" av Jordan Peele, "A Wrinkle In Time"-regissören Ava DuVernay och tv-serien "Black-ish" tillhörde de stora vinnarna – visade en påtaglig medvetenhet om galans och medborgarrättsrörelseorganisationen NAACP:s oerhörda vikt i dagens USA. Och även om en större mångfald i Hollywood har börjat visa sig de senaste åren, är det lång väg kvar, menar Kasper Collin.
– Tyvärr hade Oscars So White-protesterna på Oscarsgalan 2016 bara en tillfällig effekt. Det finns fortfarande ett enormt stort problem med representation inom amerikansk film, vilket har förödande konsekvenser inte bara i det amerikanska samhället utan även på många andra håll i världen, då amerikansk film har ett så stort genomslag. Därför blir det enormt viktigt att NAACP har lyft detta år efter år, ända sedan 1969.