Gary Carr och Mark Webly är veteraner i spelbranschen. För 20 år sedan skapade de Theme Hospital – ett spel som fortfarande spelas frekvent. Och i år är de aktuella med nästa sjukhusspel; Two Point Hospital.
Gary Carr (till vänster) Mark Webly (till höger)
Vad är Two Point Hospital?
Mark Webly: Det är ett spel som utspelar sig i fiktiva Two Point County. Ditt mål är att bygga upp och ansvara för sjukvårdsimperium. Du börjar smått, bygger upp och tar dig framåt genom att låsa upp nya områden och forska fram ny teknik. På vägen möts du av olika utmaningar som gradvis blir svårare. De är baserade på allt från sjukdomar till hur klimatet är. Vissa ställen med svårt anställa.
Gary Carr: Och på andra ställen har du svårt att hitta anställda! Vi har valt ett system som bygger på att du bygger sjukhus, men även att du tar över befintliga. Du kan även gå tillbaka till gamla områden och implementera teknik du forskat fram i ett senare skede av spelet. Kort och gott; du ska bygga sjukhus över hela regionen.
På vilket sätt är det här annorlunda mot Theme Hospital som släpptes för 20 år sedan?
GC: Till att börja med var vi mer begränsade då än nu, rent tekniskt. Varje bana såg likadan ut och vi jobbade i asymmetrisk 2D. Nu är ju allt i 3D vilket också gjort att du som spelare kan anpassa mer. Sen har ju världen i Two Point Hospital även en bakgrundshistoria och befolkningen skiljer sig beroende på var i countyn du är. På vissa platser med kallt klimat klär sig invånarna varmare, i områden med varmt klimat med svalt.
MW: Det ska även tilläggas att alla karaktärer i spelet har olika personligheter, så väl patienter som anställda. En stor del av utmaningen är att lära hur olika människor fungerar och på så vis kunna hjälpa dem i karriären eller på sjuksängen.
GC: Vi har även valt att göra spelet tillgängligt för många. Det spelar ingen roll om du vill spela Two Point Hospital lättsamt eller om du verkligen vill nörda in dig på detaljer. Det tror vi är rätt väg att gå.
Hur fungerar spelets sociala delar?
GC: Two Point Hospital är ett singleplayer-spel. Det har vi varit noga med. Därmed har vi sett på de sociala delarna på ett helt annat vi. Jag kan inte säga allt i dagsläget, men en del är den tighta integrationen med Steam där ditt spelande synkroniseras med dina vänner. Du får reda på hur det gick för någon i din vänlista och kan dra lärdomar av det.
Det här är ju ändå ett sjukhusspel, så hur fungerar det med sjukdomarna?
MW: Two Point Hospital är mer ett spel om hur du styr ett sjukvårdsimperium än att bota sjukdomar. Vi vet ju att vi inte är några experter på vare sig läkarkonst eller medicin, så därför är sjukdomarna i spelet fiktiva och surrealistiska. Vissa drabbas av en sjukdom där deras kropp går bak i tiden och blir pixlar, andra har blivit av med sitt pigment och behöver en RGB-injektion.
Har ni planerat uppdateringar att släppa efter att spelet fått sin release?
GC: Vår idé är att stödja spelet så länge det är möjligt. Se bara på Theme Hospital, det släpptes för 20 år sedan och spelas fortfarande. Men först och främst ska vi färdigställa spelet. Vi må vara snabba, men vi är bara 16 personer som jobbar på spelet. Det måste bli fantastiskt.
Har ni planer på fler plattformar utöver PC?
MW: Kanske. Skulle spelet bli en succé så är det inte omöjligt. Men fokus ligger som sagt på att bli klara med pc-versionen, där behöver vi lägga vårt fokus.
Two Point Hospital släpps senare i år till Windows-datorer.