Reklam innan biofilmen startar, vad ska det vara bra för?
Regissören bakom "Joker" och den bioaktuella uppföljaren, Todd Phillips, tycker man kan skrota detta påhitt. I en Empire-artikel om biofilmens framtid vädjar han till biograferna att värna om sin publik, som annars lika gärna kan streama filmer hemma:
- Sluta visa reklam före filmerna. Vi har betalat för våra biljetter. Vi är glada över att vara där. Reklamfilmerna tenderar att ta luften ur rummet, säger Phillips.
Andra filmskapare som George Miller och Sean Baker har också uttalat sig om bioupplevelsen och dess framtid. De flesta ser positivt på det och tror inte att biofilmen någonsin tappar sin charm.
Daniel Scheinert, en av regissörerna bakom Oscarsvinnande “Everything Everywhere All At Once”, ser hur biograferna kan uppmuntra till gemensamma kulturella upplevelser:
- Jag älskar att se hur folk klär upp sig för "Barbie" eller dansar till "RRR", eller sitter i timmar över en öl efter att de har sett "Det slutar med oss", eller skriker mot bioduken.