Spel

Skribent

Viktor Eriksson

14 februari 2025 | 13:30

Josef Fares: “Vi kommer aldrig att göra ett live-service-spel”

Regissören bakom "It Takes Two" vill se mer av en balans mellan det finansiella och kreativa.
Josef Fares, regissören bakom “It Takes Two” och kommande “Split Fiction” (såväl som flera populära svenska filmer), säger nu att svenska Hazelight Studios aldrig kommer att utveckla ett live-service-spel.
 
– Vi kommer inte att göra dem. Jag tror inte på dem, säger Josef Fares till Eurogamer.
 
 Ett live-service-spel är ett spel som är utformat för att kontinuerligt uppdateras och utvecklas över tid, ofta med nytt innehåll, evenemang och mikrotransaktioner. De bygger på en modell där spelare ständigt engageras genom regelbundna uppdateringar istället för att spelet är en färdig upplevelse vid lansering. Exempel på live-service-spel är “Fortnite”, “Destiny 2” och “GTA Online”.
 
– Jag tycker inte att det är rätt väg att gå. Jag hoppas att fler och fler fokuserar på sin passion och vad de tror på.
 
Josef Fares säger samtidigt att han förstår de ekonomiska påtryckningar som finns kring live-service-spel, men tycker att det borde finnas mer av en balans mellan det finansiella och kreativa.
 
– I slutändan ser vi tydligt – och Hazelight är ett levande bevis – att när du litar på din vision och följer den, kan du fortfarande nå en stor publik. Det är det jag vill att folk ska fokusera på.
 
| 14 februari 2025 13:30 |