KRÖNIKA

Skribent

Jonathan Enochsson

31 mars 2024 | 14:00

KRÖNIKA: Netflix vs Apple - vem vinner kampen om sportpubliken?

Apple äger amerikanska fotbollsligan MLS, Netflix anordnar tennisturnering, Amazon köper fler och fler NFL-matcher... varför satsar alla stora streamingaktörer på sport helt plötsligt?
Sport har länge varit en premiumprodukt på TV-marknaden. Att titta på stora ligor som brittiska fotbollsligan Premier League, eller amerikanska basketligan NBA, har förknippats med höga avgifter och därmed bara tilltalat en nischad del av marknaden.
 
I och med streamingens intåg på marknaden har alla traditionella TV-aktörer delvis migrerat till tekniska plattformar. TV4, Discovery, Viaplay, alla klassiska aktörer har numera streamingtjänster där man erbjuder i princip samma utbud som under TVns glansdagar. Inklusive sport.
 
De nya aktörerna som kommit in under streamingåldern; Netflix, Prime Video, Disney+, osv. har däremot hållit sig långt borta från sportens värld, fram tills nu. Helt plötsligt ger sig flera av de tekniska underbarnen in i fajten om sporträttigher. Men varför?
 
Allt eftersom marknaden mognar blir det viktigare och viktigare att hålla kvar kunderna i sin tjänst. Det finns inte lika många nya kunder att ta in, lönsamheten ligger i att behålla kunder månad efter månad. Man vill öka intäkten per kund, snarare än att dra in fler kunder. Det blir extra viktigt när inflationen stigit och lånade pengar blir dyrare för företagen. Riskaptiten minskar, man vill se resultat.
 
 
Sportinnehåll har en stor fördel i att det finns en relativt statisk följarbas. Till viss del gäller samma tänk som när stora produktionsbolag skiftar budgeten till välkända franchises, man har en färdig, intränad kundgrupp som med största sannolikhet kommer att se ens innehåll. Det är ett faktum som som streamingtjänsterna kan nyttja för att få en stabilare intäkt månad för månad.
 
När det dessutom är hög konkurrens på marknaden och företag pressas till att visa positiv tillväxt, kan man plocka in en förbestämd grupp kunder genom att köpa in en sporträttighet. Kan man dessutom få dem intresserade av annat innehåll är det en stor bonus.
 
Det är något som Netflix onekligen lyckats med. Dundersuccén ”Drive to Survive”, som följer dramatiken i Formula 1, har öppnat ögonen för sporten hos en helt ny publik. Enligt Formula 1 själva, har intresset bland annat exploderat bland kvinnor. Idag är ca 40% av tittarna kvinnor, att jämföra med ynka 8% 2017. En jätte som Netflix har alltså förmågan att inte bara köpa in en sporträttighet med en uppbyggd tittarbas, utan också expandera den.
 
 
Apple har försökt sig på en liknande satsning. Efter tre säsonger av ”Ted Lasso” verkar man uppskatta ett betydligt högre intresse för europeisk fotboll i USA. Teknikbjässen har nu köpt upp de globala rättigheterna för MLS, den amerikanska fotbollsligan, för 16ggr så mycket som ligan drog in i TV-rättigheter tidigare.
 
Investeringsvilligheten verkar bara öka, Netflix har nyligen köpt rättigheterna till Wrestlingturneringen ”WWE RAW”, samtidigt som man anordnar egna tennis och golfturneringar. Amazon har köpt upp exklusiva rättigheter till slutspelet i NFL och Disney, Warner Bros. och Discovery lanserar en sporttjänst tillsammans. Sportvärlden verkar vara streamingjättarnas nya jaktmark.
 
 
Frågan är hur streamingaktörerna kommer fortsätta jobba med sina sporträttigheter. Netflix har ännu inte lanserat något dyrare paket, utan verkar använda sporten för att öka engagemanget hos sina kunder. Apple tar däremot 13 dollar extra för rättigheten i USA. Återstår att se om vi i framtiden kommer se högre priser även på andra streamingtjänster, och ifall rättigheterna kommer öka i pris ju fler aktörer som ger sig in i kampen.
| 31 mars 2024 14:00 |