Kina har nu presenterat nya regler som begränsar hur mycket spelföretagen får uppmuntra sina spelare att lägga pengar på innehåll i onlinespel, rapporterar Reuters. Reglerna kan hindra spelföretagen från att exempelvis uppmuntra spelare att börja spendera pengar i deras onlinespel eller spendera pengar regelbundet.
Spel ska inte heller kunna ge sina användare dagliga belöningar för att de loggar in, för att på vis skapa en vana. Det måste också finnas ett tak för hur mycket pengar som kan läggas in i ett spels digitala plånbok. Det ska även bli helt förbjudet med sannolikhetsbaserade odds för minderåriga spelare.
Till följd av att de nya reglerna presenterades försvann över 800 miljarder kronor i aktievärde för de kinesiska spelutgivarna NetEase och Tencent som också äger spelutvecklare i flera andra länder. NetEase äger Grasshopper Manufacture och Quantic Dream och är delägare i Bungie samt flera andra studios.
Tencent äger Funcom, Riot Games, Sumo Digital och majoriteten av Techland, Tequila Works, Yager, svenska Fatshark och Supercell. Tencent är också delägare i Epic Games, Don’t Nod, Bloober, Marvelous, From Software, Krafton, Frontier, svenska Paradox och finska Remedy.
Tycker du liknande regler borde finnas i Sverige eller är det här överdrivet?