Serie

Skribent

Jonatan Blomberg

23 mars 2019 | 22:30

Kommer Apple att revolutionera vårt tv-tittande på måndag?

Apple om sitt hemlighetsfulla tv-serie-event på måndag: "It's show time!".
Redan 2017 meddelade Apple att de skulle ge sig in i tv-branschen på allvar, genom att spendera 1 miljard dollar på originalserier under 2018. Det ryktas om att satsningen nu under 2019 ligger på nästan det dubbla.
 
Men ingen vet vad det faktiskt är för planer Apple har med sina originalserier egentligen, inte ens de som har skapat dem har verkat ha någon närmare koll på vare sig när eller hur deras kreationer ska få ta plats inom Apples teknikvärld.
 
Det har spekulerats om huruvida serierna endast kommer gå att se på via en Apple-produkt, om de kommer att vara gratis eller kräva en prenumeration och om de har planerat att köpa upp någon befintlig streamingtjänst - för att få tillgång till en större katalog av filmer och serier.
 
 
Klockan 18.00, svensk tid, under måndagen den 25 mars förväntas vi äntligen få svar på alla våra tv-frågor. Apple har nämligen bjudit in till ett event som de kallar "It's show time" (man måste ändå älska det passande namnet), där de flesta av superstjärnorna (som redan är knutna till olika Apple-serier) förväntas närvara. 
 
Hittills har Apple hunnit beställa fulla säsonger av knappt ett 20-tal tv-serier. Skådespelare, regissörer och manusförfattare som Reese Witherspoon, Steven Spielberg, Oprah, Joel Kinnaman, Octavia Spencer, Chris Evans, M. Night Shyamalan, Damien Chazelle, Jennifer Aniston, Brie Larson, Richard Gere, Jennifer Garner, J.J. Abrams, Taika Waititi, Steve Carell, David S. Goyer, Ronald D. Moore, Steven Knight, Jason Momoa, Kristen Bell, Kumail Nanjiani och många fler, är redan klara för de befintliga projekten.
 
 
Flera av de beställda serierna ryktas dessutom redan vara färdiginspelade och ska ha fått inofficiella beställningar på andra säsonger, trots att vi fortfarande inte ens sett en enda smygtagen bild från något av projekten. Kan det möjligtvis vara så att vi redan efter eventet på måndag plötsligt har en helt ny kvalitetsserie redo att streamas i någon ny app på telefonen?
 
Men den största frågan är väl ändå vad Apple egentligen har för idè bakom sin satsning. Ingen förväntade sig en iPhone innan de presenterade en för oss för första gången. Med tanke på att Apple trots allt är en teknikjätte, borde vi kanske försöka att lägga våra förväntningar på något mer "utanför boxen"-tänk, snarare än något som kommer att likna den kommande lanseringen av Disney+ exempelvis.
 
Eftersom Apple, vad vi vet, ännu inte har köpt upp någon större streamingtjänst eller tv-kanal - kommer deras utbud att bli oerhört litet i jämförelse med sina konkurrenter som sitter på enorma kataloger av filmer och serier. Om de hade haft "vanliga" planer, med en "normal" streamingtjänst, hade vi därför sannolikt redan sett nyheter om hur Apple hade köpt upp Sony TV eller någon annan konkurrent á la Disney/Fox-lösningen.
 
 
Nu är vi alltså istället här, helgen innan "It's show time", och allas olika gissningar kan såklart vara mer eller mindre sanna. Men vore det inte oerhört befriande om Apple faktiskt lyckades revolutionera tv-branschen med en lösning som det inte gick att gissa sig till?
 
Sannolikt får vi under måndagen veta att TV-appen på iPhone och iPads och Apple TV:s kommer att laddas på med ett gäng originalserier, som är mer eller mindre gratis för Apple-användare - men med någon betallösning för att få tillgång till exempelvis HBO:s och Showtimes serier i samma app. Men jag hoppas verkligen att frukten har något mer revolutionerande på gång.
 
Vad tror du att vi kommer att få veta om Apples tv-satsning på måndag? Kommentera gärna nedan!
| 23 mars 2019 22:30 |