Film

Skribent

Carl Adam Anderberg

23 februari 2017 | 20:00

"Kong: Skull Island"-regissören om varför alla filmer baserade på spel suger

Jordan Vogt-Roberts har fått ansvaret att föra över "Metal Gear Solid"-sagan till vita duken.
Vi har fortfarande inte fått en definitiv speladaption att visa upp för världen och säga: "Hörrni, filmer baserade på spel kan visst vara bra!". Jag gillade personligen "Warcraft", och "Assassin's Creed" var verkligen inte värdelös (om än ganska tråkig), men en som ska försöka ändra på bilden av detta är Jordan Vogt-Roberts, som just nu är aktuell med "Kong: Skull Island". Därefter ska han tackla Hideo Kojimas episka "Metal Gear Solid"-spelserie i filmform.

I en intervju med Slashfilm får han frågan om varför alla speladaptioner suger:

- Det fanns ju inga bra serietidningsbaserade filmer heller under en riktigt lång tid. Det krävdes regissörer som hade vuxit upp med serietidningar, som Sam Raimi som verkligen älskade Spider-Man. Eller hur? Det krävdes helt enkelt någon som hade vuxit upp med serietidningar och som dessutom var en bra regissör för att tackla det. Och nu har vi kommit till en punkt där vi har folk som Dan Trachtenberg och en handfull andra personer, inkluderat mig själv, som alla har fått våra hjärnor inpräntade med Zelda och Metroid. För det finns en speciell typ av logik i TV-spel. Det finns ett språk i dem. Och jag tror inte det har funnits en likadan våg av regissörer som har vuxit upp med TV-spel innan oss.

Här är trailern för "Kong: Skull Island":


Finns det någon film baserad på ett TV-spel som du gillar? Kommentera gärna nedan!
| 23 februari 2017 20:00 |