Film

Skribent

Mats Karlsson

30 maj 2011 | 23:30

Konspirationer för "The Girl with the Dragon Tattoo"

Den avfilmade trailern som dök upp på YouTube i lördags förmodas nu ingå i en viralkampanj som Sony Pictures står bakom.

Viralkampanjer är inget nytt. En av de filmbolag som har lyckats bäst med sina viralkampanjer är självfallet Warner Bros med "The Dark Knight" som dök upp 2008, men även Paramount med "Cloverfield" tillhör också den främre träffen. Däremot är det ett nytt "grepp" att slänga up en trailer i avfilmad och sämre kvalitet. Syftet? Att få igång snacket på nätet.

Men vi tar det från början och inleder denna "konspirationsteori" med att presentera bevisen som Mashable har skrivit ner.

  • Bootleg-trailern rapporteras vara avfilmad i en biograf i Europa, men trots det har trailern den sedvanliga MPAA-notisen som alltid visas i USA. Men varför är den med här i Europa?

  • Videon är ocentrerad och designad att se ut som den har blivit avfilmad på en biograf, men ljudet är kristallklart och bilden behåller sitt fokus.

  • De urtvättade färgerna, uppenbarligen resultatet från att blivit "avfilmad på en biograf" ser ut att vara behandlad i förväg. Enligt Mashable som har sett hundratals trailer med skakig kamera-inspelningar, är detta ett proffsjobb.

  • Vinklarna och inramningarna för den sista delen i trailern som startar med Columbia Pictures är helt enkelt för perfekt. Dessutom matchar de svarta delarna i titlarna de så kallade biograf-ramarna perfekt.

Intressant teori, men jag har själv par saker som inte Mashable har nämnt, både för och emot deras teori.

Deras första punkt kan ha en väldigt enkel förklaring och det är att man har tagit fram en enda trailer som ska spelas över hela världen. För oss europeer är inte MPAA-loggan något nytt. Vi ser det jämt och ständigt.

Men det som fick mig själv att fundera på om detta verkligen är en Bootleg är att den fortfarande finns kvar på YouTube. Normalt brukar läckta trailers försvinna relativt fort, men denna av någon anledning har Sony Pictures "missat".

Låt oss säga att detta är en viralkampanj arrangerad av David Fincher och Sony Pictures, vad är syftet? Enda anledningen jag kan se är att man hoppas på en riktig snackis på nätet. Som vi vet smakar förbjuden frukt godast. Men skulle de har lanserat trailern på det gamla hederliga sättet är jag ganska övertygad om att den hade fått minst lika många visningar. Det finns fortfarande dem som inte har kollat på den och tålmodigt väntar på det officiella släppet. Jag själv är ett sådant exempel. Det går mot mina principer att kolla på något i dålig kvalitet, när det ganska snart lär släppas en trailer i HD. Jag har fortfarande inte kollat på trailern och har absolut inga problem att vänta några dagar till.

| 30 maj 2011 23:30 |