Spoilervarning för händelserna i säsongsfinalen av "House of the Dragons" andra säsong.
Jag har redan skrivit en längre text från "House of the Dragon"-premiären i Paris, om hur imponerad jag var av den första halvan av den nya säsongen. Innan jag startade det sista "House of the Dragon"-avsnittet för säsongen så kollade jag nöjt på speltiden. En timma och tio minuter. Visst, den andra säsongen har två avsnitt färre än den första, men nu kommer den i alla fall att sluta med något riktigt stort och ambitiöst. Ett maxat avsnitt!
När jag efter ungefär en timma senare pausar avsnittet och kollar hur mycket tid det är kvar, så är det tyvärr med besvikelse jag sedan tittar klart på säsongen. Det finns inte en chans att mina förväntningar på något riktigt maxat kommer hinna klämmas in här. Precis samma känsla jag fick när den första "Hobbit"-filmen tog slut, för att sedan få sitt verkliga crescendo drygt tio minuter in i nästa film (som vi ju fick vänta ett år till på).
I slutändan får vi ett helt okej "House of the Dragon"-avsnitt, men en fullständigt usel säsongsfinal... där sista kvarten av avsnittet känns mer som en lång trailer inför seriens nästa säsong.
Jag har redan skrivit en längre text från "House of the Dragon"-premiären i Paris, om hur imponerad jag var av den första halvan av den nya säsongen. Innan jag startade det sista "House of the Dragon"-avsnittet för säsongen så kollade jag nöjt på speltiden. En timma och tio minuter. Visst, den andra säsongen har två avsnitt färre än den första, men nu kommer den i alla fall att sluta med något riktigt stort och ambitiöst. Ett maxat avsnitt!
När jag efter ungefär en timma senare pausar avsnittet och kollar hur mycket tid det är kvar, så är det tyvärr med besvikelse jag sedan tittar klart på säsongen. Det finns inte en chans att mina förväntningar på något riktigt maxat kommer hinna klämmas in här. Precis samma känsla jag fick när den första "Hobbit"-filmen tog slut, för att sedan få sitt verkliga crescendo drygt tio minuter in i nästa film (som vi ju fick vänta ett år till på).
I slutändan får vi ett helt okej "House of the Dragon"-avsnitt, men en fullständigt usel säsongsfinal... där sista kvarten av avsnittet känns mer som en lång trailer inför seriens nästa säsong.
Westeros största inbördeskrig någonsin?
Under den första "House of the Dragon"-säsongen så ursäktade vi frekventa (och ibland röriga) tidshopp med faktumet att pjäserna behövde ställas ut på rätt sätt och ställe. Det skulle göra det möjligt för oss tittare att verkligen förstå hur Targaryensläkten kunde delas i två delar och ställa drakar mot drakar i Westeros största inbördeskrig någonsin.
Jag ska ärligt säga att jag har gillat varje individuellt avsnitt av både den första och andra säsongen av "House of the Dragon". På flera plan även säsongsfinalen nu också. Skådespel, foto, musik, rekvisita och allt levereras på högsta möjliga nivå gång efter gång. Men sättet serien säljs in av Max till oss tittare, sätter en viss typ av förväntningar.
Och jag tror inte att jag kommer vara ensam med att känna ett antiklimax kring vad vi faktiskt fick under den andra halvan av säsongen, i förhållande till den sammandrabbning jag upplever att Max sålde in till oss.
Jag ska ärligt säga att jag har gillat varje individuellt avsnitt av både den första och andra säsongen av "House of the Dragon". På flera plan även säsongsfinalen nu också. Skådespel, foto, musik, rekvisita och allt levereras på högsta möjliga nivå gång efter gång. Men sättet serien säljs in av Max till oss tittare, sätter en viss typ av förväntningar.
Och jag tror inte att jag kommer vara ensam med att känna ett antiklimax kring vad vi faktiskt fick under den andra halvan av säsongen, i förhållande till den sammandrabbning jag upplever att Max sålde in till oss.
Vad hade jag förväntat mig egentligen?
Om vi backar bandet till "Game of Thrones" så inledde man ju hela den serien med att visa en White Walker, för att sedan snacka om att "the winter is coming" i mängder av säsonger. Innan vi fick ett stort slag som väldigt abrupt satte slut för hela den sidoberättelsen. Men då hade vi under flera års tid spekulerat kring huruvida the Night King skulle sitta på Järntronen i slutet, eller inte. Och vi tittare fick även se Jon Snow möta dessa zombieliknande varelser en handfull gånger under de olika säsongerna. Nu får vi till och med höra Matt Smith (Daemon) säga samma fras i "House of the Dragon". Det är så förväntningarna väcks bland oss som tittar.
I "House of the Dragon" så är det inbördeskriget och drakfajten mellan drottning Rhaenyra och hennes halvsyskon, (som har Alicent som mamma) där båda sidor tror sig ha rätt att sitta på Järntronen, som hela tiden utlovats som den här seriens stora händelse.
Och vi fick visserligen en sådan i finalen av den första säsongen, vilket då antogs bli gnistan som skulle dra igång kampen i fortsättningen. Både "Game of Thrones" och "House of the Dragon" har givetvis hela tiden även handlat om det politiska spelet och invecklade strategiska planerna, som läggs fram genom långa dialogscener i vackra fantasymiljöer. Vilket leder oss fram till gigantiska sammandrabbningar likt det vi fick i den andra säsongens fjärde avsnitt. Det tveklöst bästa under den här säsongen.
Sedan dess har jag nöjt följt hur man hanterat efterspelet kring händelserna i det fjärde avsnittets sista femton minuter. Och känt hur man börjat spänna bågen allt mer inför ett riktigt mäktigt crescendo - innan vi tittare får vänta en sisodär två år till på den spännande fortsättningen. Istället får vi se hur seriens skapare strategiskt ställer ut pjäs efter pjäs på bästa möjliga ställe inför nästa säsongs sammandrabbningar.
I "House of the Dragon" så är det inbördeskriget och drakfajten mellan drottning Rhaenyra och hennes halvsyskon, (som har Alicent som mamma) där båda sidor tror sig ha rätt att sitta på Järntronen, som hela tiden utlovats som den här seriens stora händelse.
Och vi fick visserligen en sådan i finalen av den första säsongen, vilket då antogs bli gnistan som skulle dra igång kampen i fortsättningen. Både "Game of Thrones" och "House of the Dragon" har givetvis hela tiden även handlat om det politiska spelet och invecklade strategiska planerna, som läggs fram genom långa dialogscener i vackra fantasymiljöer. Vilket leder oss fram till gigantiska sammandrabbningar likt det vi fick i den andra säsongens fjärde avsnitt. Det tveklöst bästa under den här säsongen.
Sedan dess har jag nöjt följt hur man hanterat efterspelet kring händelserna i det fjärde avsnittets sista femton minuter. Och känt hur man börjat spänna bågen allt mer inför ett riktigt mäktigt crescendo - innan vi tittare får vänta en sisodär två år till på den spännande fortsättningen. Istället får vi se hur seriens skapare strategiskt ställer ut pjäs efter pjäs på bästa möjliga ställe inför nästa säsongs sammandrabbningar.
Vilka är pjäserna som ställs ut under finalavsnittet?
Daemon har spenderat drömsekvens efter drömsekvens för att bli någon som faktiskt tror på profetior, precis som sin fru och framlidne bror. Nu har han samlat ihop en armé och ansluter sig till Rhaenyra igen. En pjäs utställd. Rhaneyra har samlat ihop oäktingar som kan rida på drakar på hennes sida, så Aemonds gigantiska Vhagar inte längre är så skrämmande. En pjäs utställd. Helaena avslöjar att hon också har Targaryen-förmågan att se in i framtiden, en till spännande pjäs utställd.
Kung Aegon flyr iväg tillsammans med Lord Larys, ännu en pjäs utplacerad. Skeppsnubben som inte ville låta Aegons son rida på hans axlar har övertalat piraterna att släppa igenom mat genom Lord Corlys blockad, samtidigt som Lord Corlys ger sig ut på havet igen för första gången under säsongen. Ännu fler pjäser ställs ut och förväntningarna på ett spännande sjöslag väcks.
Alicent och Rhaenyra får till ett hemligt möte. Där Alicent bara vill få bada ifred och låta åtminstone hennes dotter, drottning Helaena få överleva de kommande drakslagen. Hon erbjuder praktiskt taget tronen till Rhaenyra och erkänner att det är hon själv som missförstod allt och är anledningen till att det ens är ett inbördeskrig på gång.
Kung Aegon flyr iväg tillsammans med Lord Larys, ännu en pjäs utplacerad. Skeppsnubben som inte ville låta Aegons son rida på hans axlar har övertalat piraterna att släppa igenom mat genom Lord Corlys blockad, samtidigt som Lord Corlys ger sig ut på havet igen för första gången under säsongen. Ännu fler pjäser ställs ut och förväntningarna på ett spännande sjöslag väcks.
Alicent och Rhaenyra får till ett hemligt möte. Där Alicent bara vill få bada ifred och låta åtminstone hennes dotter, drottning Helaena få överleva de kommande drakslagen. Hon erbjuder praktiskt taget tronen till Rhaenyra och erkänner att det är hon själv som missförstod allt och är anledningen till att det ens är ett inbördeskrig på gång.
Jag längtar efter nästa säsong... men sen får det gärna vara slut
Detta antiklimax och besvikelsen jag känner inför säsongsfinalen, finns ju bara där eftersom jag trots allt egentligen gillar "House of the Dragon". Även fast den här frustrationen kring att det känns som att både den första och andra säsongen är gjorda för att vi ska få en helt fantastisk tredje säsong. Den tredje säsongen är beställd och när jag pratade med seriens skapare så nämnde han att man planerar att följa George R.R. Martins önskningar kring hur lång den här serien bör bli.
Om man ökar upp antalet avsnitt till tio (som i den första säsongen), gärna långfilmslånga avsnitt som i sista säsongen av "Game of Thrones". Då får man mer än gärna lägga två eller tre år på att ge oss tittare riktigt välgjorda sammandrabbningar och upplösningar, på alla intressanta grejer man nu antyder lurar precis runt hörnet under nästa säsong.
Det finns så otroligt mycket potential i den tredje säsongen. Men om man kommer tillbaka med ännu en säsong fylld av drömsekvenser och snicksnack om hur det är oundvikligt att drakarna kommer drabbas samman... något alla tittare redan vet om att det kommer hända. Vi har ju redan sett "Game of Thrones" där drakarna dött ut, till följd av det som kommer hända i "House of the Dragon".
Då håller det inte att man låter Aemond ödelägga en hel stad, mellan två avsnitt utanför bild. Något som hade kunnat bli en snygg jämförelse mellan Daenerys beteende i slutet av "Game of Thrones". Nu håller jag tummarna för att man faktiskt vågar leverera på den höga nivå som Max själva försöker sälja in "House of the Dragon" på i seriens marknadsföring.
Sen kan den här serien få vara slut - efter att ha fått sluta på topp. Vi har ju redan en annan spinoffserie under inspelning som kommer att utspela sig mellan "House of the Dragon" och "Game of Thrones".
Om man ökar upp antalet avsnitt till tio (som i den första säsongen), gärna långfilmslånga avsnitt som i sista säsongen av "Game of Thrones". Då får man mer än gärna lägga två eller tre år på att ge oss tittare riktigt välgjorda sammandrabbningar och upplösningar, på alla intressanta grejer man nu antyder lurar precis runt hörnet under nästa säsong.
Det finns så otroligt mycket potential i den tredje säsongen. Men om man kommer tillbaka med ännu en säsong fylld av drömsekvenser och snicksnack om hur det är oundvikligt att drakarna kommer drabbas samman... något alla tittare redan vet om att det kommer hända. Vi har ju redan sett "Game of Thrones" där drakarna dött ut, till följd av det som kommer hända i "House of the Dragon".
Då håller det inte att man låter Aemond ödelägga en hel stad, mellan två avsnitt utanför bild. Något som hade kunnat bli en snygg jämförelse mellan Daenerys beteende i slutet av "Game of Thrones". Nu håller jag tummarna för att man faktiskt vågar leverera på den höga nivå som Max själva försöker sälja in "House of the Dragon" på i seriens marknadsföring.
Sen kan den här serien få vara slut - efter att ha fått sluta på topp. Vi har ju redan en annan spinoffserie under inspelning som kommer att utspela sig mellan "House of the Dragon" och "Game of Thrones".
För den som är sugen på ännu mer påkostad fantasy så behöver vi däremot bara vänta några veckor till på säsongspremiären av den andra "Sagan om ringen: Maktens ringar"-säsongen, med premiär den 29 augusti hos Prime Video.