USA - landet där att stämma varandra är ungefär lika vanligt som att byta underkläder. Vi har alla hört om kvinnan som stämde McDonald’s för att hennes kaffe var för varmt. En industri där stämningsansökningarna är särskilt varma inom är vår älskade filmbransch.
På senaste tiden är det skådespelare som stämmer filmstudios för utebliven lön. Scarlett Johansson har stämt Disney för att “Black Widow” inte fick det breda biografsläpp som för henne enligt kontrakt skulle innebära en bonus baserat på biljettintäkter. Gerard Butler stämmer i sin tur produktionsbolaget Nu Image/Millennium Films som inte ska ha betalat den del av biljettintäkterna Butler påstår de är skyldiga honom för “Olympus Has Fallen”.
Men dessa är knappast de första - eller sista - som ger sig in i rättslig kamp mot studiojättar. Genom åren har en rad skådespelare och även filmskapare stämt filmstudios och bolag när de inte fått rättvis kompensation för filmproduktioner. Redan 1964 stämde ingen mindre än Elizabeth Taylor 20th Century Fox för att inte ha betalat henne tillräckligt från inkomsterna av påkostade floppen “Cleopatra”. Filmbolaget kontrade med att stämma stjärnan och dåvarande maken/motspelaren Richard Burton för att deras “skandalösa” förhållande ska ha skadat publikens intresse för att se filmen. Taylor kompenserades så småningom med 7 miljoner dollar, runt 60 miljoner idag - jämförbart med de 50 miljoner Johansson anser sig ha blivit blåst på av Disney.
Däremellan har stjärnor som Kevin Costner, Sylvester Stallone och David Duchovny lämnat in stämningar för pengar de inte fått för jobb. Men även filmregissörer har satt ner foten när studios inte betalat tillräckligt. Både Hal Needham (“Ingen blåser Hooper”), Rob Reiner (“Spinal Tap” tillsammans med skådespelarna) och Peter Jackson (“Sagan om ringen”) har stämt respektive filmbolag för pengar de på diverse sätt blivit snuvade på. Det är nästan mer regel än undantag att studiojättar försöker slingra sig ur kontrakt och behålla mer av kakan än de har lov till.
Men ibland snuddar det på att påverka filmers kvalité. Hur mycket ska kostymnissarna på högsta våningen få säga till om? På 1980- och 90-talet var det så många missnöjda regissörer som på grund av klåfingriga producenter ville frånsäga sig filmer de gjort att pseudonymen Alan Smithee blev en tradition. I en ökänd stämning tog sig regissören Cynthia Mort an det filmbolag som producerade och enligt henne ödelade den katastrofala biopicen “Nina” om ikoniska artisten Nina Simone. Producenterna ska enligt Mort ha kompromissat hennes konstnärliga vision och tagit beslut hon inte haft någon makt över. Den typen av stämningar är mer ovanliga än ekonomiska sådana men existerar.
När det är så mycket fokus på pengar kommer detta påverka filmers kvalitéer i framtiden? I dagsläget kan det låta långsökt men att stora stjärnor som Johansson blir osams med en jätte som Disney kan få konsekvenser. Vilka kommer spela i och regissera våra storfilmer när bolagen som gör dem vägrar betala vad som tidigare kontrakterats? Johansson har redan inspirerat Emma Stone att överväga sin egen stämning mot Disney över “Cruella” som släpptes för streaming samtidigt som den gick upp på biograferna, något som troligen påverkat Stones intäkter som enligt kontrakt är en av del biljettintäkterna.
Lika vanligt som kontrakt baserat på biljettintäkter är filmer som försenats och/eller lagts upp tidigt för streaming på grund av Covid. Disney besvarade Johanssons stämning med att hon var “okänslig inför de globala effekterna av pandemin”, vilket de i sig kritiserats för från många håll. Vissa cyniker menar dessutom att Johansson och andra filmstjärnor redan är överbetalda miljonärer som kanske klarar sig med 20 miljoner istället för 50. Samtliga människor och industrier har på något sätt drabbats av senaste årets Covid-katastrof och det kan tyckas att just rika Hollywood-skådespelare inte är bland de som drabbats värst. Att filmer läggs upp för streaming tidigt är dessutom något som blir alltmer vanligt och känns extra naturligt i dessa tider.
Men å andra sidan så är ett kontrakt ett kontrakt. Oavsett ens höga eller låga inkomst så har man rätt till de pengar som utlovats. Populära och kända namn vet att det inte heller bara handlar om ett jobb utan ett varumärke. De vet vad de är värda och om det saknas en eller två nollor på lönechecken. Dessa bråk och stämningar kring pengar inom film är sannerligen inte nya men kombinationen av Covid och streaming är kanske droppen som fått Hollywood-bägaren att rinna över. Återstår bara att se vilka - och hur många - som följer i Johanssons och Butlers fotspår. Filmfolket har fått nog - revolutionen är här!