Cameron och Colin Cairnes, bröderna bakom skräckkomedin "Late Night with the Devil", hamnade i lite blåsväder efter avslöjandet att de använt sig av AI-genererade bilder i filmen. Det har dock inte hindrat lovorden från att trilla in efter helgens breda amerikanska biopremiär.
"Late Night with the Devil" handlar om hur talkshowvärden Jack Delroy (David Dastmalchian) efter personliga problem kämpar mot låga tittarsiffror. I ett försök att öka siffrorna bjuder han in en påstått besatt flicka i sitt direktsända program under Halloween 1977. Men något går fruktansvärt fel och snart släpps ondskan lös i nationens vardagsrum.
På Rotten Tomates är filmen certifierat fräsch (det blir man med tillräckligt många tillräckligt höga betyg) med 96% hos kritikerna. Men det är inte bara en kritikerälskling, publiken ligger hack i hälen med 82%.
Så vad tycker kritikerna egentligen? Låt oss kolla efter:
Austin Gosling hos Polygon: "Med all sin fantastiska produktionsdesign som hålls samman av limmet från Dastmalchians prestation, njuter Cairnes av att ta med oss på "Late Night with the Devils" resa, lura oss att se saker som egentligen inte finns där och blinka till kameran när de får chansen med små detaljer som effekter som ser ut att vara från den tiden."
Matthew Jackson från AV Club: "Praktiskt taget allt med "Late Night with the Devil" fungerar, från scenografin till kostymerna, rollbesättningen och den oklanderliga ljuddesignen. Det är en pärla på alla nivåer, och det är redan en utmanare för den bästa nya skräckfilmen 2024."
Alyssa Wilkinson, New York Times: "Det är ju därför man tittar på sena talkshows: För att skratta, bli underhållen och känna någon form av gemenskap när resten av världen går till sängs. "Late Night With the Devil" vänder och vrider på denna kamratskap och lägger på välbekanta skräckfigurer från 1970-talet med demonisk besatthet, satanism och det ockulta. Resultatet är en otäck och utsökt, oapologetisk pastisch med en känsla för hot. Jag hade jättekul."
Men det finns de som tycker det blir för mycket också. Matt Zoller Seitz på RogerEbert.com, till exempel:
"Filmen hamnar i sin egen vägesjälv och snubblar över sig själv upprepade gånger. Att från början insistera på att det är en "found footage"-film byggd kring en bortglömd sändning skapar omedelbart orealistiska förväntningar på allt som följer."
"Late Night with the Devil" hade svensk premiär på Stockholm filmfestival i höstas, men när och hur vi får chans att se filmen igen är ännu okänt.