Ibland spelar ditt intresse för racing ingen roll, det finns filmer som är omåttligt spännande, snygga och så pass känslomässigt involverande att man njuter lika mycket oavsett. ”Grand Pix” och ”Rush” är två sådana exempel, men även ”Le Mans 66”, regisserad av den alltid lika uppskattade och hyllade regissören James Mangold.
Filmen handlar om den av Matt Damon spelade bildesignern som ville konkurrera med Ferrari och skapa den senaste och snabbaste bilen åt Ford. Med sig har han den karismatiske föraren spelad av Christian Bale som ska köra i Le Mans-loppet 1966 och besegra Ferrari inom 24 timmar.
Som Alexander Kardelo beskrev i vår recension här på sidan, där filmen fick betyget 3/5, är racingfilmer ofta lätta att räkna ut i förväg, man vet att loppet troligtvis kommer att vinnas i slutändan, så dramat och spänningen får ofta läggas på annat håll. Det lyckas denna film bra med, är vi båda eniga om. Filmens vänskapliga och smått humoristiska ton mellan Bale och Damon ger filmen en slags mänsklighet som är väldigt uppskattad.
Det går att undra lite över titeln. Visst hör det inte till ovanligheten att översätta titlar, men varför ändrades originaltiteln ”Ford v. Ferrari” till ”Le Mans 66” ? Eller varför hette den inte så från början, kan man också fråga sig?
Svaret fick vi strax innan filmens premiär. Titeln för filmen runtom i Europa blev just ”Le Mans 66” och man menade att användning av varumärken i filmtitlar kan te sig problematiskt i England. James Mangold själv försvarade även sin användning av alternativa titlar med att namnet på Le Mans inte är lika känt i USA som resten av världen.
Intressant och godtagbar anledning, får man väl medge.
”Le Mans 66” gick över mållinjen hela vägen till Oscarsgalan, där den nominerades för Bästa film och dessutom vann ett pris för Bästa redigering. Filmen gjorde dessutom succé på bio när den släpptes!
Har du ännu tvivel på att denna racingfilm är värd att se tycker jag att du ska skynda dig att kolla in den på Netflix. Filmen försvinner nämligen den 14 september!