Den svenska kompositören Ludwig Göransson avslöjar i en ny intervju med Variety hur det gick till när han skrev musikstycket “Can You Hear The Music?” till Christopher Nolans film “Oppenheimer”.
Ludwig Göransson säger att Christopher Nolan på förhand inte hade några större instruktioner gällande musiken till filmen mer än att han hade en idé om att karaktären Oppenheimer skulle skildras genom en fiol, vilket Nolan kände var det mest uttrycksfulla instrumentet.
Ludwig Göransson började därefter att tillsammans med sin fru, den amerikanska fiolspelaren Serena McKinney, experimentera fram vilka ljud de kunde få från fiolen och byggde utifrån det.
Den första scenen Nolan skickade till Göransson var sedan “Can You Hear The Music”? -montaget som i filmen skildrar Oppenheimer som går allt djupare in i fysikens värld och som Nolan hade kombinerat med Göranssons musik.
– Jag tänkte på hur när du håller på att lära dig att bemästra något, jag kan relatera till det som någon som studerar musik. Du börjar spela en skala eller ett mönster och du börjar i ett tempo och ju mer du spelar det, desto bättre blir du och du kan skruva upp tempot, säger Ludwig Göransson och fortsätter.
– Och efter att du övat en lång stund så har du uppnått en nivå där du kan spela i vilket tempo som helst. Den känslan av att bemästra något med ditt instrument är så belönande.
Den största utmaningen med musikstycket var i slutändan hur det skulle spelas in live med riktiga musiker till följd av de oregelbundna tempoändringarna i musiken. Något som krävde stora mängder tid tillsammans med orkestern.
Du kan se hela Varietys djupdykning tillsammans med Ludwig Göransson i klippet nedan.
Och här kan du lyssna på “Can You Hear The Music?” separat.