Vad hände egentligen med HBO? Denna fantastiska betaltjänst som producerade högkvalitativ TV en gång i tiden? Frågan har gäckat mig ett tag nu och jag tycker det är hög tid att den får ett svar. Så håll i hatten för nu färdas vi genom tid, rum och etern för att besvara exakt hur Tony Sopranos morgonrock och Daenerys Targaryens drakar istället blev Bianca Ingrossos tandblekning och Sofia Wistams recensioner av en naken penis.
”The Sopranos” från 1999 anses av många vara startskottet på renässansen gällande högkvalitativ TV. Själv tillhör jag nog dem som snarare röstar för att ”Oz”, redan två år tidigare, blev nytändningen.
Vad dessa hade gemensamt var att de producerades av HBO, eller Home Box Office, en amerikansk betal-TV kanal som bäst kan jämföras med dåvarande TV1000 här hemma i Sverige. 2002 lanserade samma kanal ”The Wire” och tillsammans utgör dessa tre serier, i min mening, den heliga treenigheten i pånyttfödelsen avseende fantastisk TV.
Länge fick Sverige gå miste om dessa serier och ville man se någon av dem fick man förlita sig på SVT och TV3 som köpte in dem (eller använda sig av en viss bukt där pirater samlades). Så här såg det ut ända till 2012, där svenska tittare till och med gick miste om de första säsongerna av ”Game of Thrones”, även den producerad av HBO.
Men det året kom räddningen! HBO Nordic lanserades i vår del av världen och hyllningarna haglade. Nu kunde man äntligen streama sina favoritserier. Streamingtjänsten blev också den första riktiga konkurrenten och utmanaren till Netflix, som mer eller mindre haft monopol fram tills nu.
HBO Nordic höll sig i nio år innan man, tillsammans med resten av HBO-koncernen, valde att profilera om sig och i oktober 2021 bytte man namn till det, otroligt påhittiga, HBO Max. Förändringen var inte så stor mer än i själva namnet. Skillnaden var att man nu skulle producera nytt, exklusivt innehåll, utöver det man redan hade i katalogen och faktiskt redan gjorde?
Jag har aldrig riktigt förstått denna övergång som skedde då. Den riktigt stora förändringen hände dock härnäst när Warner Media, ägarna av HBO, slogs samman med Discovery i maj 2023 och man valde att slopa HBO helt ur namnet och istället bara kalla sin plattform för Max. Inte ens en förvirrad tonåring går igenom en sådan identitetskris på så kort tid.
![](https://d2iltjk184xms5.cloudfront.net/uploads/photo/file/510192/large_5a59ee597c1c11d40c0a05ce21863d4a-Wahlgrens_20va_CC_88rld.jpeg)
Eftter sammanslagningen med Discovery blev "Wahlgrens värld" är en stapelvara på Max
Och någonstans här börjar skon skava för mig. Det tog tid att komma på fötter med vilken tjänst de ville vara. Men från årsskiftet 23/24 till idag har jag verkligen sett hur plattformen gått från något fräscht med unikt innehåll - till en thailändsk nattmarknad som ska sälja på en precis allt och lite till.
Sammanslagningen kombinerade HBO:s dramaserier och Warner Brothers filmer med Discoverys femtioelva realityprogram. Vi fick nu milstolpar i TV-historien som ”Naked Attraction” och Sveriges svar på ”The Kardashians” - ”Wahlgrens värld”.
Glöm “Chernobyl” och “The Handmaid's Tale”. Nu är det närbilder på störst penisar och slappast vaginor som gäller.
Denna förändring som ökat reality- och underhållningsinnehåll på plattformen har väckt både diskussioner och funderingar. Har plattformen blivit för kommersiell? Har fokus skiftat från kvalitativa dramaserier till ett utbud av kvantitativa realityprogram?
Tja, skiter björnen i skogen, eller?
Även om Max fortsätter med ”House of The Dragon” eller ”The Last of Us”, som båda hyllats till skyarna, är det verkligen samma plattform gällande kvalitet som under dess glansdagar? Degen till realityserierna måste ju in på ett eller annat sätt och de pengarna hade kunnat gå till mer välskrivna dramaserier istället.
Kollar man på Max trailers för kommande program 2025 så kommer de fortsätta gå åt samma håll och kanske måste jag, som den gringubbe jag är, finna mig i att detta är framtiden för TV. För hur man än vrider och vänder på det så kostar realityserierna kaffepengar och det är också de som oftast drar fler tittare.
De är med andra ord rena kassakor för Warner och Discovery. Så länge cashen faller in från ett håll så är det åt det hållet skutan styrs.
Och precis som hur ”Oz”, ”The Sopranos” och ”The Wire” en gång i tiden blev startskottet för högkvalitativa dramer på traditionell tablå-TV har vi nu bevitnatt startskottet för ”trash-TV” på streaming. Vänj er. En era har gått i graven!