Att nyfiket undra vad som händer med de två sista böckerna i serien "Sagan om is och eld" är jag inte ensam om, visar det sig.
På nätet diskuteras och skämtas det friskt angående Georges arbete, eller brist därav, med att färdigställa böckerna. Och även om han då och då svarar på läsares frågor om nästa bok i serien, "Winds of Winter", så har han aldrig yppat något om hur långt han har kommit och när boken skulle kunna släppas. Faktum är att hans ovilja att ge några ledtrådar överhuvudtaget nyligen har gett liv till en teori på nätet om att han skulle ha skrivit klart "Winds of Winter" i hemlighet, och av någon outgrundlig anledning bara håller sina fans på halster.
Under förra säsongen av "Game of Thrones" passerades böckernas handling helt. Och sedan länge har seriens medskapare och manusförfattare på HBO, D.B. Weiss och David Benioff tillsammans med George utstakat en väg som tv-serien ska ta som kommer leda till det slut som han ser framför sig.
Under förra säsongen av "Game of Thrones" passerades böckernas handling helt. Och sedan länge har seriens medskapare och manusförfattare på HBO, D.B. Weiss och David Benioff tillsammans med George utstakat en väg som tv-serien ska ta som kommer leda till det slut som han ser framför sig.
Men hur involverad George har varit och hur fria tyglar HBO har, är så klart väldigt svårt att veta. En ledtråd till utvecklingen gavs dock nyligen, på George egen sajt Not A Blog. En läsare som undrade om "Winds of Winter" kommer skilja sig från slutet av "Game of Thrones", fick till svar att - de båda kommer följa varandra till viss del, men även gå i helt olika riktningar.
Om man ska dra någon jämförelse till hur andra verk har utvecklats, skulle man kunna ta böckerna och filmerna om Harry Potter som exempel. J.K. Rowling var som författare väldigt inblandad i produktionen av filmerna, vilket antagligen behövdes för att både böcker och filmer skulle kunna produceras och ges ut samtidigt under ett antal år. Men trots den situation som J.K. Rowling var i då, är det praktiskt taget omöjligt att tänka sig att hon någonstans i mitten av skapandet av Harry Potter-böckerna skulle ha låtit sig passeras av filmserien och färdigställt sina böcker i en riktning, samtidigt som filmerna hade tagit en annan väg.
Sedan kan man väl fråga sig hur involverad en författare bör vara under en filmatisering av sitt material. I Georges fall verkar det inte vara mer än som konsult gällande de stora dragen av historien. Och det är väl bara bra om man som författare istället lägger mest krut på sina böcker. Det stora problemet som dock uppstod för George när HBO drog igång Game of Thrones var ju tidsaspekten, att han ”bara” hade kommit ungefär halvvägs med bokserien, och han bör väl nånstans ha känt en tidspress redan då på att skriva klart sin historia så att de inte skulle göra det före honom. Men några detaljer angående det kommer vi nog aldrig få från författaren själv.
Sedan kan man väl fråga sig hur involverad en författare bör vara under en filmatisering av sitt material. I Georges fall verkar det inte vara mer än som konsult gällande de stora dragen av historien. Och det är väl bara bra om man som författare istället lägger mest krut på sina böcker. Det stora problemet som dock uppstod för George när HBO drog igång Game of Thrones var ju tidsaspekten, att han ”bara” hade kommit ungefär halvvägs med bokserien, och han bör väl nånstans ha känt en tidspress redan då på att skriva klart sin historia så att de inte skulle göra det före honom. Men några detaljer angående det kommer vi nog aldrig få från författaren själv.
Kanske kan man istället se detta från en annan synvinkel. Enligt en skribent från magasinet Wired skulle George helt enkelt kunna strunta i att färdigställa böckerna överhuvudtaget. Hennes tes är att fansens intresse för att läsa hans slut på historien bara har minskat i takt med att den påkostade tv-serien växt sig allt större och tagit över rampljuset. Om detta skulle vara allt som fansen får, menar hon, så kan de väl vara ganska nöjda ändå.
Kanske är det ändå så att vi är på väg in i en ny verklighet där gränsen mellan böcker, film, och television suddas ut mer och mer och där slutprodukten blivit det viktigaste, och inte att originalverket behandlas med silkesvantar.
Man kan även dra paralleller till Stieg Larssons Millennium-serie och hur fans av den reagerade när bokförlaget Norstedts bestämde sig för att fortsätta att ge ut nya böcker, fast med ny författare och ny story. Där man inte ens skulle följa den riktning som faktiskt fanns i det fjärde manuset, eftersom man inte hade tillgång till det. I det fallet kunde ju inte heller seriens skapare tillfrågas om hans åsikt i frågan, då han inte lever längre. Min egen högst personliga åsikt är att det är ett ganska bra exempel där ekonomiska faktorer tyvärr har vunnit över vördnad för originalverket.
Kanske är det ändå så att vi är på väg in i en ny verklighet där gränsen mellan böcker, film, och television suddas ut mer och mer och där slutprodukten blivit det viktigaste, och inte att originalverket behandlas med silkesvantar.
Man kan även dra paralleller till Stieg Larssons Millennium-serie och hur fans av den reagerade när bokförlaget Norstedts bestämde sig för att fortsätta att ge ut nya böcker, fast med ny författare och ny story. Där man inte ens skulle följa den riktning som faktiskt fanns i det fjärde manuset, eftersom man inte hade tillgång till det. I det fallet kunde ju inte heller seriens skapare tillfrågas om hans åsikt i frågan, då han inte lever längre. Min egen högst personliga åsikt är att det är ett ganska bra exempel där ekonomiska faktorer tyvärr har vunnit över vördnad för originalverket.
Så var det då frågan om inte George R.R. Martin satt sig själv i en svår situation då tv-serien rullar på som ett ånglok medan han kämpar på med böckerna. Oavsett om han har sin egen fortsättning helt klar för sig så bör han ju bli påverkad på något sätt av vad som kommer hända i "Game of Thrones", särskilt om det skulle bli så att tv-serien hinner helt klart innan nästa bok kommer ut.
Och även om det fortfarande finns ett enormt intresse hos hans läsare så tror jag att skribenten från Wired har en poäng. Det finns nog en risk att böckerna någonstans på vägen tappar sin särprägel och att allt fler ser "Game of Thrones" som det ”riktiga” verket.
Vad tycker ni läsare? Är det viktigt att en författares originalverk och vision behandlas som kanon, och inte får frångås hur som helst, eller spelar det ingen roll?
Daniel Kämäräinen
Vad tycker ni läsare? Är det viktigt att en författares originalverk och vision behandlas som kanon, och inte får frångås hur som helst, eller spelar det ingen roll?
Daniel Kämäräinen