2015 släppte spelutvecklarna Supermassive Games det slasherfilms-inspirerade spelet "Until Dawn". Ett spel där du får följa åtta tonåringar som befinner sig i en stuga på ett berg där de verkar bli plockade en efter en av en psykotisk mördare i mask.
Ett ganska prövat koncept i film, men superfräsch för spelvärlden - och med en spännande tvist som i alla fall höll mig på helspänn hela spelet igenom. Det är grund och botten baserat på val du gör som karaktärerna, vilka förhållanden du främjar och vilka du saboterar. När spelet är över har du med största sannorlikhet lyckats förlora någon av karaktärerna, om du inte gjort alla val rätt och tar dig ifrån mördarberget med hela gruppen i behåll.
Snart är Supermassive tillbaka med "The Inpatient", som utspelar 60 år innan "Until Dawn" på mentalsjukhuset Blackwood Sanatorium under 50-talet. Ett VR-spel. som likt sin föregångare, lägger stor vikt på vilka val du som spelare gör.
Spelet börjar med att du blir intervjuad av mentalsjukhusets ägare som ber dig att lita på honom. Du är en patient med amnesi, och får här göra ditt första val: Litar du på doktorn och berättar de lilla du kommer ihåg (berättat genom korta flashbacks), eller är det någonting skumt med honom?
Under början av spelet pendlar du fram och tillbaka mellan att vara inlåst i ditt sjukhusrum tillsammans med en rumskamrat, till mörka mardrömmar där du vandrar genom sjukhusets korridorer. Under dessa mardrömssessioner stöter du på obehagliga skuggor, gastar av sjukhuspersonalen du interagerar med under din vakna tid och allsköns andra möjliga jump scares du kan förvänta dig av ett skräckspel.
Även under din vakna tid händer mystiska saker, någonting går tidigt fel på sjukhuset och efter att ett larm utbrutit finner du och din rumskamrat sig övergivna ensamma. Här börjar spelet på riktigt, och på något oförklarligt sätt lyckas du ta dig ifrån ditt rum för att möta upp den kvarvarande personalen på Blackwood Sanatorium.
Någonting "The Inpatient" verkligen lyckas bra med är styrningen. VR-spel har en tendens att göra spelaren illamående eller yr, någonting som jag definitivt kännt tidigt när jag spelat andra spel. Men efter mer än en timme av Supermassives kommande spel kände jag inga problem alls antingen medan jag spelade eller efter jag tog av mig headsetet. Styrningen kan vara orsak till detta, med hjälp av ett knapptryck ändrar du vilken riktning din kropp är vänd åt - och med hjälp av en annan knapp rör du dig framåt. Detta, istället för att använda spakar för att röra sig, gör att din kropp är med på vad som händer och inte orsakar någon motreaktion.
Men detta kommer inte helt utan nackdelar, det känns aldrig som att en rör sig naturligt - utan det blir hackigt och stelt i promenerandet framåt. Rent spelmässigt lyckades jag inte heller bli särskilt imponerad, mest av allt känns det tidiga partiet av spelet som billiga jump scares.
Precis innan jag avslutade min spelsession började jag stöta på de verkliga hotet, och min nyfikenhet kring hur spelet fortsätter ta sig är ändå väckt. "Until Dawn" var trots allt ett riktigt bra spel, som även det hade en något kackig startsträcka.
Hur det väl blir i slutändan återstår såklart att se, spelet är inte helt färdigt ännu och vi får vänta tills nästa år innan vi kan ta oss an det på riktigt.
Låter inte skräck och mörka mentalsjukhuskorridorer som något för dig? Spana då in dessa fem spel som hjälper dig förtränga vintermörkret!
"The Inpatient" släpps till Playstation VR den 24:e januari 2018.