Inte långt efter att ”Poor Things” och Emma Stones kuckilurande med en gurka dragit publiken till Stockholms filmfestival, är det nu dags för ännu ett feministiskt Frankensteindrama att ta plats på vita duken. Även i ”Birth/Rebirth” är kvinnans underliv och reproduktiva delar i fokus, men inte alls i samma lustfyllda utsträckning…
Medan ”Poor Things” var en sprudlande och färggrann smällkaramell på temat återuppståndelse, så är detta istället en rätt grådaskig thriller om liv, plågsam död och kanske det som sedan med lite tur skulle kunna komma.
Genom ett modernt feministiskt perspektiv med fokus på moderskap och instinkter krystar Laura Moss i sin imponerande regidebut fram en film som både skrämmer och fascinerar. Hon återskapar Mary Shelleys klassiska berättelse på ett nytt och otroligt engagerade, men också extremt äckligt sätt.
I filmen får vi möta den osympatiska patologen Rose (Marin Ireland), som jobbar i källaren på ett stort sjukhus i Bronx. På fritiden har hon en frånstötande fäbless för att pilla med grisfoster och att samla på sig sperma från avdankade män i området.
Flera våningar upp, på samma sjukhus som Rosa, arbetar den väna men stressade förlossningssköterskan och ensamstående mamman Celie (Judy Reyes). En svår och mycket plötslig tragedi för de två kvinnorna samman. Och även om olikheterna dem emellan är många, uppstår en slags makaber samsyn på vissa vitala delar av tillvaron, som lika mycket ger, men också tar liv.
En av de bästa rysarna från 2023, enligt kritiker
”Birth/Rebirth” får hela 77 i Metascore, och många kritiker applåderar den högljutt. Chase Hutchinson i Collider skriver att de makalösa prestationerna från Ireland och Reyes sammanlänkas perfekt i filmen, som enligt honom är en av de bästa rysarna 2023.
Jeanette Catsoulis på New York Times ger filmen nästan fullpott, men klämmer ändå på slutet in några varnande ord: "Detta är en kuslig gynekologisk skräckfilm som inte är för de kräsmagade. Graviditet på film har inte varit så här pervers sedan den underskattade Alien 3."
Katie Walsh i Chicago Tribune sätter pricken över i-et i sin recension när hon skriver: "Den komplexa relationen mellan liv, död och födelse är ett existentiellt dilemma, som påminner oss om att skräckhistorier på detta område, alltid varit alla kvinnors historier."
”Birth/Rebirth” är utan tvekan en mardrömslik och stundvis riktigt obehaglig filmisk upplevelse, som jag motstridigt älskade och inte vill ha osedd. Men som jag heller inte på några villkor vill se om!
Det här är en utmanande thriller, som provocerar både visuellt och innehållsmässigt. Vilket förvisso gynekologisk skräck rätt ofta gör. Men låt inte det skrämma er. Slappna av, sjunk ner, och kom fram lite med rumpan så kör vi!
Filmen visas vid två tillfällen på Stockholms filmfestival, 11 och 18 november.