Sommaren 2019 är det inte superhjältar och Disneysagor som vi längtar efter. För många filmälskare känns det snarare som att Ari Asters ”Midsommar” blir säsongens höjdpunkt på bio.
Trots att vi vet ytterst lite om filmens handling - eller kanske just därför - så har ”Hereditary”-regissörens nya rysare blivit en av årets mest efterlängtade. Ja, inte minst för oss svenskar, eftersom handlingen utspelar sig i Hälsingland kring ett mystiskt och urspårat midsommarfirande. Och förutom några kända amerikanska och brittiska ansikten i huvudrollerna, tar också flera svenska skådisar plats runt midsommarstången.
Idag gästade skådespelarna Vilhelm Blomgren (snart aktuell i ”Gösta” på HBO Nordic), Anna Åström (”Svartsjön”) och Liv Mjönes (”Kyss mig”) en presentation på Filmhuset i Stockholm, för att berätta mer om det spännande projektet.
Vid pressträffen fick vi bland annat höra att ”Midsommar” är en amerikansk-svensk samproduktion - den bygger på en idé från två svenska producenter som hamnade så småningom hos studion A24 (”The Witch”, ”It Comes At Night”). Filmen spelades in i Budapest förra sommaren, där den svenska byn Hårga byggdes upp. Ari Aster filmade bara några få exteriörer i Sverige, utan skådisar.
Trots att vi vet ytterst lite om filmens handling - eller kanske just därför - så har ”Hereditary”-regissörens nya rysare blivit en av årets mest efterlängtade. Ja, inte minst för oss svenskar, eftersom handlingen utspelar sig i Hälsingland kring ett mystiskt och urspårat midsommarfirande. Och förutom några kända amerikanska och brittiska ansikten i huvudrollerna, tar också flera svenska skådisar plats runt midsommarstången.
Idag gästade skådespelarna Vilhelm Blomgren (snart aktuell i ”Gösta” på HBO Nordic), Anna Åström (”Svartsjön”) och Liv Mjönes (”Kyss mig”) en presentation på Filmhuset i Stockholm, för att berätta mer om det spännande projektet.
Vid pressträffen fick vi bland annat höra att ”Midsommar” är en amerikansk-svensk samproduktion - den bygger på en idé från två svenska producenter som hamnade så småningom hos studion A24 (”The Witch”, ”It Comes At Night”). Filmen spelades in i Budapest förra sommaren, där den svenska byn Hårga byggdes upp. Ari Aster filmade bara några få exteriörer i Sverige, utan skådisar.
Skådistrion Vilhelm Blomgren, Anna Åström och Liv Mjönes intervjuas på Filmhuset.
Vilhelm Blomgren berättar att hans karaktär Pelle är ute och reser när filmen börjar:
- Pelle kommer från den svenska exkluderade byn Hårga där filmen utspelar sig. Han reser och träffar några amerikaner. Han tar med sig de här människorna för att fira midsommar i Sverige tillsammans med honom. Men det blir kanske inte den traditionella midsommar som vi är vana vid.
Anna Åström spelar karaktären Karin:
- Hon är ute med barn och väldigt snäll. Vi blev uppdelade i olika grupper efter ålder, jag hamnade i ”Pilgrimage”.
Liv Mjönes, som spelar Ulla, hamnade i det äldre gardet ”Ladies”. Hennes medverkan i filmen blev en lycklig slump:
- Jag kom in på ett bananskal. Jag fick rollen sju dagar innan inspelningen, på grund av ett avhopp. Jag var bara jättelycklig att någon inte kunde.
- Ari hade egentligen bara ett krav: att alla skulle ha blåa ögon, tillägger Vilhelm Blomgren.
- Pelle kommer från den svenska exkluderade byn Hårga där filmen utspelar sig. Han reser och träffar några amerikaner. Han tar med sig de här människorna för att fira midsommar i Sverige tillsammans med honom. Men det blir kanske inte den traditionella midsommar som vi är vana vid.
Anna Åström spelar karaktären Karin:
- Hon är ute med barn och väldigt snäll. Vi blev uppdelade i olika grupper efter ålder, jag hamnade i ”Pilgrimage”.
Liv Mjönes, som spelar Ulla, hamnade i det äldre gardet ”Ladies”. Hennes medverkan i filmen blev en lycklig slump:
- Jag kom in på ett bananskal. Jag fick rollen sju dagar innan inspelningen, på grund av ett avhopp. Jag var bara jättelycklig att någon inte kunde.
- Ari hade egentligen bara ett krav: att alla skulle ha blåa ögon, tillägger Vilhelm Blomgren.
Anna Åström som Karin (till höger).
Hade ni sett ”Hereditary” eller kände ni till Ari Aster?
Blomgren: Jag såg den först när vi kom till Budapest. Den gick upp på bio ganska precis innan i Sverige, jag hann aldrig se den innan vi åkte. Men den var ju svinläskig. Och bra! Den bygger på en riktigt bra story.
Hur var Ari Aster som regissör att jobba med?
Åström: Han var extremt noggrann. Detaljer var viktiga. Vi var väldigt många skådisar, och det är stora scener och långa dagar. Men man litade verkligen på honom. Han har verkligen ett intressant tänk.
Mjönes: Han är en estet och en cineast. Det är uppenbart när man ser hans filmer. Det ska vara vackert, men det adderar ju också det där obehagliga. Det är otroligt snyggt men också något lite skevt. Jag tyckte också att han som regissör litade på en. Han känner ju inte till mig på det sättet, men han har ändå fullt förtroende för en som skådis. Vilket kändes väldigt bra, att han hade den respekten för en.
Åström: Han gav oss också lite meditationsövningar innan. Vi fick ett tjockt block när vi skulle förbereda oss inför filmen.
Blomgren: De här ”hårgianerna” som vi representerar, vi pratar ju nödvändigtvis inte med ord heller. Vi kommunicerar via ett annat språk, som är mer känslor och sånt. Det fick vi öva på innan. Men ett annat exempel på hur noggrann han är: vi hade några middagsscener som vi höll på med i två dagar. Hur många vinklar kan man ta på ett bord, liksom? Det är verkligen ett exempel på hans extrema noggrannhet, att han vill fånga allt. Allting ska sitta perfekt och solen ska stå perfekt.
Blomgren: Jag såg den först när vi kom till Budapest. Den gick upp på bio ganska precis innan i Sverige, jag hann aldrig se den innan vi åkte. Men den var ju svinläskig. Och bra! Den bygger på en riktigt bra story.
Hur var Ari Aster som regissör att jobba med?
Åström: Han var extremt noggrann. Detaljer var viktiga. Vi var väldigt många skådisar, och det är stora scener och långa dagar. Men man litade verkligen på honom. Han har verkligen ett intressant tänk.
Mjönes: Han är en estet och en cineast. Det är uppenbart när man ser hans filmer. Det ska vara vackert, men det adderar ju också det där obehagliga. Det är otroligt snyggt men också något lite skevt. Jag tyckte också att han som regissör litade på en. Han känner ju inte till mig på det sättet, men han har ändå fullt förtroende för en som skådis. Vilket kändes väldigt bra, att han hade den respekten för en.
Åström: Han gav oss också lite meditationsövningar innan. Vi fick ett tjockt block när vi skulle förbereda oss inför filmen.
Blomgren: De här ”hårgianerna” som vi representerar, vi pratar ju nödvändigtvis inte med ord heller. Vi kommunicerar via ett annat språk, som är mer känslor och sånt. Det fick vi öva på innan. Men ett annat exempel på hur noggrann han är: vi hade några middagsscener som vi höll på med i två dagar. Hur många vinklar kan man ta på ett bord, liksom? Det är verkligen ett exempel på hans extrema noggrannhet, att han vill fånga allt. Allting ska sitta perfekt och solen ska stå perfekt.
Ari Aster på inspelningen av sin genombrottsfilm "Hereditary".
Det finns olika ledtrådar i scenerna i ”Hereditary”, folk analyserar bildrutor på webben. Tror ni att det blir samma ”nördkult” kring den här filmen?
Blomgren: Ja, jag fick faktiskt ett sms från en av skådespelarna häromdagen. Han var på något hotell, och mötte ett superfan av Ari Aster som hade stått och väntat på honom. Killen hade fattat hela filmen. Han berättade hela filmen bara utifrån trailern, han räknade ut allt.
Först var det Bergmans ångestfyllda filmer som präglade bilden av Sverige utomlands. Sedan tog den svenska synden över. Nu verkar det komma en våg av rysare som utspelar sig på svensk mark, inte minst den brittiska ”The Ritual” på Netflix. Skådespelarna får frågan om ”Midsommar” kommer bidra till att skapa en läskigare bild av Sverige:
Blomgren: Det kanske blir värsta turistboomen? Man vet aldrig.
Åström: Jag kan tänka mig att några svenskar kommer tycka det är konstigt att se den här. Det är inte ett klassiskt midsommarfirande. Men utomlands kanske de tycker att det är något exotiskt och häftigt.
Blomgren: Ja, jag fick faktiskt ett sms från en av skådespelarna häromdagen. Han var på något hotell, och mötte ett superfan av Ari Aster som hade stått och väntat på honom. Killen hade fattat hela filmen. Han berättade hela filmen bara utifrån trailern, han räknade ut allt.
Först var det Bergmans ångestfyllda filmer som präglade bilden av Sverige utomlands. Sedan tog den svenska synden över. Nu verkar det komma en våg av rysare som utspelar sig på svensk mark, inte minst den brittiska ”The Ritual” på Netflix. Skådespelarna får frågan om ”Midsommar” kommer bidra till att skapa en läskigare bild av Sverige:
Blomgren: Det kanske blir värsta turistboomen? Man vet aldrig.
Åström: Jag kan tänka mig att några svenskar kommer tycka det är konstigt att se den här. Det är inte ett klassiskt midsommarfirande. Men utomlands kanske de tycker att det är något exotiskt och häftigt.
”Midsommar” får svensk biopremiär den 10 juli.