Filmteamet med flera av skådisarna är i Cannes under tv-mässan Mipcom för att göra reklam för den nya serien – som är en av de stora snackisarna. Det är en internationell cast – Ruth Bradley som spelar Thea är irländska, Christiane Paul (Juliane) tyska, producenten Frank Doelger förstås amerikan och Nanna svenska.
Handlingen i korthet – en stad skapas som styrs helt av AI, en utopisk men övervakad verklighet som är fri från alla problem där människor kan bo i trygghet. Men drygt 20 år efter att utopin blev till och inför planerna på att bygga en ny stad i Tyskland, förvandlas allt till en mardröm när en person plötsligt hittas mördad och AI-systemet blir hackat.
Nanna Blondell i "Concordia". Foto: Intaglio Films/Beta Film och RX
Thea är en extern utredare som tillsammans med en person från Concordias säkerhetstjänst, Isabelle (Nanna Blondell), ska försöka lösa mordet. Men mörka hemligheter bubblar upp till ytan och de upptäcker en katastrofal hemlighet som har att göra med Concordias grundande.
Delar av seriens exteriörer är inspelad utanför Göteborg.
– Vi ville hitta en plats, ett glesbygdsområde som allt fler unga flyttar ifrån och där jobben har försvunnit, en stad som är på väg att dö ut. Sverige är ett liberalt land och vi tänkte att det skulle kunna vara ett land som godkänner ett sådant här experiment, dessutom var det en intressant plats nära naturen, säger Frank Doelger.
Han har varit ett antal gånger i Sverige på besök och gillar det.
– Jag har besökt Stockholm flera vintrar, jag tycker det är väldigt välkomnande och fint. Kanske för att ni har så långa vintrar och kallt så det blir en speciell stämning.
Foto: Intaglio Films/Beta Film och RX
Av producenten bakom "Game of Thrones"
Ödmjuk, lågmäld och klädd i vit skjorta och svarta byxor – man kan inte riktigt tro att Frank Doelger står bakom en av de mest kultförklarade serier som gjorts, nämligen ”Game of Thrones”. I hans portfölj märks även andra tunga produktioner som ”Rome”, ”The Swarm” och ”The Frankenstein Chronicles”.
Jag har träffat honom en gång tidigare strax innan pandemin bröt ut i samband med ekothrillern ”The Swarm”. Då erkände han att han hade blivit överraskad av att "GOT" blev en sådan framgångssaga och att det var en produktion han från början inte trodde skulle bli något. ”The Swarm” handlar om farorna med miljöförstöring och klimatförändringar och nu är han alltså aktuell med ännu ett tungt ämne, något alla pratar om just nu.
– Jag tror vi får inse fakta att AI har blivit en del av vardagen och det är viktigt att diskutera hur vi hanterar det på bästa sätt. Ett av mina första samtal om AI var med min läkare för fyra år sedan. Han berättade om olika maskiner inom sjukvården som kan användas för att hålla koll på en människas hälsotillstånd. Han såg på det som en sorts skyddsängel och menade att i nästan varje kultur och religion finns idén om någon eller något där ute som vakar över dig, så varför inte föreställa sig AI som en skyddsängel, säger Frank Doelger och tillägger:
– Det var en sådan radikal tanke och en som jag hade i åtanke när jag började planera för ”Concordia”. Är AI verkligen gott eller ont” eller är det snarare hur det används.
Foto: Intaglio Films/Beta Film och RX
Noir-feeling i det första avsnittet av "Concordia"
Det första avsnittet är suggestivt – en ödslig, mörk hed där vinden sveper in och en död kropp som hittas bredvid en väg utanför staden Concordia. Lite noir-feeling. Christiane Paul spelar Juliane som grundade staden.
– Hon var den som kom på idén och hon är en typisk modern kvinnlig ledare som är stark i sin roll. Men sedan kommer Thea in för att undersöka vad som har hänt och det gör att hon tappar fattningen. Vi får reda på mer om hur Juliane var involverad i alltihop från början, hon gjorde det för att allt skulle bli bättre och hon ville skapa en utopi där alla kunde vara trygga. Att människor övervakas och styrs av AI och inte av andra människor tycker hon är något positivt. Någon som faktiskt ger större frihet, säger Christiane Paul.
Men ”Concordia” är ingen typisk film om en utopi som förvandlas till en dystopisk verklighet, eftersom handlingen inte utspelar sig i framtiden utan i nutid, säger Frank Doelger.
– Det är ett experimentsamhälle och en modell som man hoppas ska fungera så bra att man kan göra likadant i resten av världen. Drygt 80% av de som bor där kommer någon annanstans ifrån. Det var något som återspeglades i rollistan och den internationella casten, vi hoppades att alla skulle kunna bidra med något specifikt från sin egen bakgrund.
Christiane Paul gör en av huvudrollerna i "Concordia". Foto: Intaglio Films/Beta Film och RX
”Concordia” är producerad av Intaglio Films Concordia, en gemensam satsning från ZDF och Beta Film som också äger distributionsrättigheterna och backas upp av MBC, France Télèvisions och Hulu Japan. Den är skapad av Mike Walden (“The Frankenstein Chronicles”) och Nicholas Racz (“The Burial Society,” “The Real Thing”).
Ambitionen är att Intaglio Films ska fortsätta att göra två större serier per år men också mindre projekt, enligt Frank Doelger.
– Särskilt intressant är drama som behandlar allvarliga ämnen som kan locka en internationell publik. Vi har flera projekt på gång där vi vidgar våra vyer mer än vad vi har gjort tidigare. En sak som jag tror definierade mitt arbete för HBO är att det är bra att få bra recensioner för en serie men mer intressant om en journalist börjar skriva om vetenskap eller sociala trender eller psykologi i samband med den. Jag letar efter den typen av ämnen som behandlas i ”Svärmen” eller ”Concordia” som folk fortsätter att skriva om och debattera.