Skribent

Alexander Kardelo

11 augusti 2014 | 14:00

Mycket ändras från spelet när ”The Last of Us” blir film

Playstation-spelet ”The Last of Us” har hyllats för sina filmiska kvaliteter. Men innan spelet kan ta steget till film fullt ut finns det stora utmaningar att reda ut. Bland annat att komprimera 15 timmars handling till två.
Playstation-spelet ”The Last of Us” har hyllats för sina filmiska kvaliteter. Men innan spelet kan ta steget till film fullt ut finns det stora utmaningar att reda ut. Bland annat att komprimera 15 timmars handling till två.

- Det har varit supersvårt för det händer så otroligt mycket i spelet som inte kan få plats in en film, säger manusförfattaren Neil Druckmann till MCV.

Druckmann var också författare och creative director på spelet. Nu har han den tuffa uppgiften att skala bort allt som går att lämna utanför, och ändå bevara kärnan - relationen mellan de två överlevarna Joel och Ellie. 

- En film funkar som bäst när den har knivskarpt fokus. Vår första fråga om: vad handlar det om, egentligen? Givetvis om Joel och Ellie (…) Det har varit svårt att utelämna vissa saker men jag börjar få en tydlig story som fokuserar på de två. En del kommer att vara likt spelet och en del blir väldigt annorlunda.

Sam Raimi producerar filmatiseringen av ”The Last of Us”, som just nu är i ett väldigt tidigt skede. Inga skådespelare är ännu klara.


| 11 augusti 2014 14:00 |