Vanligen brukar det beroende på hur insatt filmälskare man är vara hyfsat lätt att gissa att gissa vinnarna på Oscarsgalan. Ibland är det nästan löjligt självklart – få trodde att några andra än Gary Oldman och Frances McDormand skulle gå hem med huvudrolls-Oscars förra året.
Men bland 2019 års Oscarsnominerade finns större möjligheter för skrällar än vanligt och sällan har priserna innan (Golden Globes, BAFTA, etc.) som brukar ge ledtrådar om Oscarsvinnarna varit så spretigt utdelade. Flera i MovieZines redaktion har därför tippat sina favoriter – vilka vinner, vilka borde vinna och vilka snuvades helt på en nominering?
Bästa film
”Black Panther” – Marvels superhjältefilm är den första av sin sort i denna kategori. Även den första i genren med uteslutande afro-amerikanska huvudpersoner och tema.
”BlacKkKlansman” – Spike Lees verklighetsbaserade film om rasism på 1970-talet gav honom en framgångsrik comeback hos såväl publik som kritiker.
”Bohemian Rhapsody” – Biografin om Queen-sångaren Freddie Mercury gjordes med hjälp av det faktiskt bandet och har röjt stora framgångar men även mött mycket kritik. Vinnare av Golden Globe.
”The Favourite” – Grekiske regissören Yorgos Lanthimos tredje engelskspråkiga film skildrar ett historiebaserat triangeldrama och har hyllats världen över. Vinnare av BAFTA.
”Green Book” – Verklighetsbaserat feelgood-drama om en vänskap över rasgränserna i 60-talets amerikanska södern. Vinnare av Golden Globe.
”Roma” – Alfonso Cuaróns kritikerrosade drama om en mexikansk familjs hembiträde på 1970-talet är kategorins enda icke-engelskspråkiga film. Vinnare av Golden Globe, BAFTA, Venedigs filmfestival, Los Angeles Film Critics och New York Film Critics.
”A Star Is Born” – Fjärde remaken av den gamla Hollywood-klassikern med en regidebuterande Bradley Cooper och Lady Gaga i sin första huvudroll.
”Vice” – En biografi om förre vicepresidenten Dick Cheney och hans inflytande i amerikansk politik.
”BlacKkKlansman” – Spike Lees verklighetsbaserade film om rasism på 1970-talet gav honom en framgångsrik comeback hos såväl publik som kritiker.
”Bohemian Rhapsody” – Biografin om Queen-sångaren Freddie Mercury gjordes med hjälp av det faktiskt bandet och har röjt stora framgångar men även mött mycket kritik. Vinnare av Golden Globe.
”The Favourite” – Grekiske regissören Yorgos Lanthimos tredje engelskspråkiga film skildrar ett historiebaserat triangeldrama och har hyllats världen över. Vinnare av BAFTA.
”Green Book” – Verklighetsbaserat feelgood-drama om en vänskap över rasgränserna i 60-talets amerikanska södern. Vinnare av Golden Globe.
”Roma” – Alfonso Cuaróns kritikerrosade drama om en mexikansk familjs hembiträde på 1970-talet är kategorins enda icke-engelskspråkiga film. Vinnare av Golden Globe, BAFTA, Venedigs filmfestival, Los Angeles Film Critics och New York Film Critics.
”A Star Is Born” – Fjärde remaken av den gamla Hollywood-klassikern med en regidebuterande Bradley Cooper och Lady Gaga i sin första huvudroll.
”Vice” – En biografi om förre vicepresidenten Dick Cheney och hans inflytande i amerikansk politik.
Andreas Samuelson: Ovanligt oförutsägbart och spännande. Jag är nöjd så länge ”A Star is Born” och ”Vice” inte vinner men blir ju extra glad om ”BlacKkKlansman” vinner och inte enbart av politiska anledningar. Men det ser ju bäst ut för ”Roma” eller ”The Favourite”. Hade gärna sett personliga favoriten ”Blindspotting” här men som vanligt hopplöst för indies.
Annika Andersson: 2019 kan bli ett tufft race mellan ”The Favourite” och ”Roma” men ”Black Panther” skulle också kunna vinna. Äntligen en superhjältefilm med minoriteter, och som dessutom erbjuder någon form av upprättelse för USA:s mörka historia genom assistans från det högteknologiska Wakanda. Men vågar jag mig på en gissning tror jag kanske att ”Roma” tar hem segern ändå?
Jakob Åsell: Alfonso Cuaróns svartvita barndomsskildring ”Roma” får rättmätigt ses som favoriten här då den helt enkelt är bäst i klungan (en klunga där både ”First Reformed” och ”First Man” lite överraskande saknas). Samtidigt har ingen icke-engelskspråkig film tidigare vunnit Bästa film och frågan är om Hollywood verkligen är redo att bjuda in streamingjätten Netflix i finrummet. ”Green Book” kan mycket väl överraska.
Patrik Linderholm: För första gången på länge känns spelet just nu väldigt öppet. Oddsen talar starkast för ”Green Book” som redan tilldelats Producers Guild Award och en BAFTA, men i övrigt har det varit väldigt utspritt under galasäsongen. Mina förhoppningar är att ”Roma” tar hem det eftersom det faktiskt var förra årets bästa film.
Poya Salari: Det mest oförutsägbara Bästa film-racet på länge. Personligen tycker jag att ”Roma” är den värdigaste vinnaren, men har heller inget emot att se ”Green Book” eller ”BlacKkKlansman” ta hem det största priset. Tror också att det kommer ligga mellan just de tre filmerna, där ”Green Book” till slut drar det längsta strået.
Viktor Jerner: Den här kategorin är verkligen fortfarande vidöppen och kan i princip falla åt precis vilket håll som helst. ”Roma”, ”Green Book” och ”BlacKkKlansman” tror jag är mest sannolika som potentiella vinnare och känslan i kroppen säger att det blir Alfonso Cuaróns personliga pärla som tar hem det. Inte mig emot, eftersom det är den tveklöst bästa filmen i startfältet.
Bästa regi
Spike Lee – ”BlacKkKlansman” (vinnare av jurypriset i Cannes)
Paweł Pawlikowski – ”Cold War”
Yorgos Lanthimos – ”The Favourite” (vinnare av jurypriset på Venedigs filmfestival)
Alfonso Cuarón – ”Roma” (vinnare av Golden Globe, BAFTA, Directors Guild, New York Film Critics, Los Angeles Film Critics och SIGNIS-priset på Venedigs filmfestival)
Adam McKay – ”Vice”
Paweł Pawlikowski – ”Cold War”
Yorgos Lanthimos – ”The Favourite” (vinnare av jurypriset på Venedigs filmfestival)
Alfonso Cuarón – ”Roma” (vinnare av Golden Globe, BAFTA, Directors Guild, New York Film Critics, Los Angeles Film Critics och SIGNIS-priset på Venedigs filmfestival)
Adam McKay – ”Vice”
Andreas Samuelson: Här lutar det ju tveklöst åt Cuarón, främst för alla tidigare priser och hans imponerande, omfattande arbete. Men Lanthimos har nog även en chans även om det varit kul ifall Lee vann med tanke på hans långa, obelönade tid i branschen. Personliga favoriterna Debra Granik (”Leave No Trace”) och Boots Riley (”Sorry to Bother You”) snuvades tyvärr helt.
Annika Andersson: Alfonso Cuarons unika regissörsstil kommer nog ge ”Roma” årets statyett för bästa regissör också, men även här tror jag Yorgos Lanthimos nafsar tätt i hälarna med ”The Favourite”.
Jakob Åsell: ”Cold War” uppvisade ett filmberättande på en nivå som knappt ens kritikerfavoriten ”Roma” kan mäta sig med. Samtidigt har Cuarón skrivit, regisserat, fotat och klippt sin ”Roma” som en gamla skolans auteur. Lanthimos vore inte heller ett oväntat val. Att Lee har slängts in i kategorin, på bekostnad av regissörer som Damien Chazelle, Bradley Cooper, Lynne Ramsay, Debra Granik och Barry Jenkins övergår verkligen mitt förstånd. Men Lee kan mycket väl överraska med sin politiska laddade (men svaga) ”BlackKklansman”. Jag hoppas och tror att Cuarón plockar hem denna - vilket vore den femte mexikanska regi-oscarn på de senaste sex åren, imponerande!
Patrik Linderholm: Här känner jag att kärleken för ”Roma” har störst medhåll. Både Spike Lee och Yorgos Lanthimos skulle kunna överraska, vilket hade varit väldigt kul i båda fallen, men jag tror och hoppas på vinst för Alfonso Cuarón.
Poya Salari: Det som Cuaron har åtstadkommit med Roma är ren filmmagi, och det är få som har missat det. En prestation som i den här kategorin kommer att belönas. En given vinst.
Viktor Jerner: Här tror jag att det är en tät strid mellan Cuarón och Lee. Den förstnämnda känns mest sannolik med tanke på att jag tror att ”Roma” kommer bli kvällens stora vinnare, men det som kan ge Lee en fördel är att Cuarón fick en Oscar i den här kategorin så sent som 2013. Lee har aldrig ens varit nominerad för regi (en skandal, för övrigt) och om akademin är sugen på att belöna honom för lång och trogen tjänst så lär det tippa åt det hållet. ”Roma” är för mig en film som överträffar ”BlacKkKlansman”, men jag vill så gärna se allas vår Spike ta hem det, han är så värd det.
Bästa manliga huvudroll
Christian Bale – ”Vice” (vann Golden Globe)
Bradley Cooper – ”A Star Is Born”
Willem Dafoe – ”At Eternity's Gate”
Rami Malek – ”Bohemian Rhapsody” (vinnare av Golden Globe, BAFTA, Screen Actor Guild)
Viggo Mortensen – ”Green Book”
Bradley Cooper – ”A Star Is Born”
Willem Dafoe – ”At Eternity's Gate”
Rami Malek – ”Bohemian Rhapsody” (vinnare av Golden Globe, BAFTA, Screen Actor Guild)
Viggo Mortensen – ”Green Book”
Andreas Samuelson: Jag skulle gissa på Malek som jag ändå gillar men kanske inte tycker är en värdig vinnare just detta år, eller Bale bara för att det är en typisk Oscarsroll. Mest värdig tycker jag ändå Dafoe är – inte bara för att han varit en sådan pålitlig talang i så många år men för att hans insats som van Gogh är så fantastiskt nedtonad och subtil. Synd att John David Washington (”Blackkklansman”) inte fick vara med på ett hörn, mer intressant än de flesta här.
Annika Andersson: Bästa skådespelare är ett svårt val! Hollywood älskar ju när skådisar fular/gamlar/tjockar till sig så både Bale och Mortensen har chansen här, och Dafoe levererar som alltid utan att vunnit någon Oscar än, men jag tror faktiskt att Malik kan bli den som kniper den åtråvärda statyetten i år...
Jakob Åsell: I denna kategori lyser Ethan Hawkes magnetiska rolltolkning från ”First Reformed” verkligen med sin frånvaro. Han hade varit en given vinnare i min bok. Istället har Malek, lite överraskande, seglat upp som något av en favorit för sitt sätt att förkroppsliga Queens ikoniske frontman Freddie Mercury efter en Golden Globe och Bafta-dubbel. Bales tolkning av Dick Cheney i Adam McKays ”Vice” känns i mina ögon som ett mer rimligt val.
Patrik Linderholm: Jag är en av få som vågar stå för min uppskattning av såväl ”Bohemian Rhapsody” som film, som Rami Maleks insats i rollen som Freddie Mercury. Men så stor Oscarsklass tycker jag tyvärr inte att det är, vilket är deppigt eftersom det ser ut att bli just han som går vinnande ur detta. Istället hade jag gärna sett Willem Dafoe få en guldgubbe.
Poya Salari: Trots att jag är väldigt svag för Mortensens skådespel i ”Green Book”, så står Bale för en monsterprestation i ”Vice” och jag hade gärna sett honom få sin andra guldgubbe för det. Det hela ligger mellan Bale och Malek. I slutändan blir det Malek som vinner för sin grymma tolkning av Freddie Mercury.
Viktor Jerner: Även om jag tycker att han är den minst imponerande i den här kategorin så känns Malek som den som har fått upp mest flås inför slutspurten. Hans porträttering av Freddie Mercury är också exakt den typ av prestation som akademin brukar gilla. Det kan man även säga om Bales otroliga Dick Cheney-förvandling, så han skulle också kunna ta det. Dafoe som den psykiskt plågade konstnären Vincent van Gogh är min personliga favorit och enligt mig borde han vara självklar.
Bästa kvinnliga huvudroll
Yalitza Aparicio – ”Roma”
Glenn Close – ”The Wife”
Olivia Colman – ”The Favourite” (vinnare av Golden Globe, BAFTA, Venedigs filmfestival)
Lady Gaga – ”A Star Is Born”
Melissa McCarthy – ”Can You Ever Forgive Me?”
Glenn Close – ”The Wife”
Olivia Colman – ”The Favourite” (vinnare av Golden Globe, BAFTA, Venedigs filmfestival)
Lady Gaga – ”A Star Is Born”
Melissa McCarthy – ”Can You Ever Forgive Me?”
Andreas Samuelson: Det nästan måste bli Close och det tycker jag hon förtjänar. Hon var suverän oavsett vad man tycker om filmen och har sex tidigare nomineringar samt nästan 40 år i branschen. Colman är absolut värdig vinnare men kommer få fler chanser. Fortfarande ett skämt att man ignorerade Toni Collette i ”Hereditary”.
Annika Andersson: Bästa skådespelerska tror jag står och väger mellan Close och Colman. Om ”Roma” kniper bästa film och regissör är det ju möjligt att ”The Favourite” får upprättelse via Colman istället. ”Romas” Aparicio har blivit mycket uppmärksammad som första mexikanske storstjärnan med indianursprung, men det är ovanligt att en nykomling får den prestigefyllda statyetten. Close däremot har ju aldrig vunnit någon Oscar och det kan hända att juryn tycker det är hennes tur. Därför gissar jag att Close blir kvällens vinnare.
Jakob Åsell: En statyett som är Closes att förlora efter att tidigare ha varit nominerad sex gånger. Hon har rätt så goda chanser att äntligen ta hem statyetten för sin starka roll i Björn Runges ”The Wife” då hennes långa karriär lär hjälpa på traven. Samtidigt flåsar Gaga och Colman henne i nacken efter sina respektive vinster från Critics’ Choice Award och Bafta-galan. Överlag en stark kategori där Toni Collettes otroliga insats i mästerliga ”Hereditary” borde ha belönats med en nominering.
Patrik Linderholm: Allt indikerar på att det blir Glenn Close som tar hem det här, och troligtvis blir det så. Men för mig finns det bara en självklar drottning bland dessa skådespelerskor och det är Olivia Colman för sitt magnifika porträtt i ”The Favourite”.
Poya Salari: Mycket pekar på att Close vinner här, och hon förtjänar sina hyllningar med all rätt. Detsamma gäller Lady Gaga. Colman är dock ohotad etta i min bok för sitt fläckfria skådespel i ”The Favourite”, och hade vi levt i en rättvis värld är det hon som får gå upp på scen och ta emot en guldstatyett.
Viktor Jerner: Glenn Close känns som den mest gjutna vinnaren i dessa sex kategorier, men jag hoppas innerligt att Colman kan gå in och ta det. Hon gör verkligen en monumental prestation som den instabila drottningen i "The Favourite" och överglänser Close så det bara stänker om det. Toni Collettes frånvaro bland dessa nomineringar är fortfarande fullkomligt bisarr, för mig är hon den självklara vinnaren för sin ärrande insats i "Hereditary".
Bästa originalmanus
”The Favourite” – Deborah Davis, Tony McNamara (vinnare av BAFTA)
”First Reformed” – Paul Schrader
”Green Book” – Nick Vallelonga, Brian Currie, Peter Farrelly (vinnare av Golden Globe)
”Roma” – Alfonso Cuarón
”Vice” – Adam McKay
”First Reformed” – Paul Schrader
”Green Book” – Nick Vallelonga, Brian Currie, Peter Farrelly (vinnare av Golden Globe)
”Roma” – Alfonso Cuarón
”Vice” – Adam McKay
Andreas Samuelson: Ganska tråkiga nominerade med tanke på att både Boots Riley (”Sorry to Bother You”) och Daveed Diggs & Rafael Casal (”Blindspotting”) helt ignorerats. Men jag både tror och hoppas på antingen ”The Favourite” eller ”Green Book”.
Annika Andersson: Tuff kamp mellan ”Roma” och ”The Favourite”, men jag gissar faktiskt på ”Roma igen”...
Jakob Åsell: Visserligen är Schraders ”First Reformed” i stora drag en remake på Ingmar Bergmans ”Nattvardsgästerna”, och hör väl följaktligen hemma i den andra manuskategorin. Men efter filmer som ”Taxi Driver” och ”Tjuren från Bronx” är det bra förvånande att detta är den legendariske manusförfattarens första nominering. Han borde vinna, men den rappkäftade kostymdramakomedin ”The Favourite” är favorit till guldet här.
Patrik Linderholm: Manuskategorierna är alltid svåra att sia om. Här står det nog mellan ”Roma” och ”Green Book”, men personligen ser jag att den syrliga dialogen i det eminenta manuset till ”The Favourite” ges uppskattningen den förtjänar!
Poya Salari: Årets bästa manus, och en pärla till film som bara måste ta hem något i de större kategorierna. Blir i slutändan bästa originalmanus som ”The Favourite” kammar hem väldigt välförtjänt.
Viktor Jerner: Om inte Davis och McNamaras rakbladsvassa manus vinner här så finns det ingen rättvisa i världen. På helt briljanta vis leker de med filmens perioddialog och kryddar den till en helt magisk nivå där varje syrlig förolämpning träffar som en detonerad dynamitgubbe i någon stackares ansikte. Samtidigt som filmen är hysteriskt roligt skriven så har den också ett förkrossande mörker under ytan, och den typen av balans är svår att få till. Manusförfattande när det är som allra bäst.
Bästa manus efter förlaga
”The Ballad of Buster Scruggs” –Joel Coen, Ethan Coen
"BlacKkKlansman" – Charlie Wachtel, David Rabinowitz, Kevin Willmott, Spike Lee (vinnare av BAFTA)
”Can You Ever Forgive Me?” –Nicole Holofcener, Jeff Whitty
”If Beale Street Could Talk” –Barry Jenkins
”A Star Is Born” –Eric Roth, Bradley Cooper, Will Fetters
"BlacKkKlansman" – Charlie Wachtel, David Rabinowitz, Kevin Willmott, Spike Lee (vinnare av BAFTA)
”Can You Ever Forgive Me?” –Nicole Holofcener, Jeff Whitty
”If Beale Street Could Talk” –Barry Jenkins
”A Star Is Born” –Eric Roth, Bradley Cooper, Will Fetters
Andreas Samuelson: Nu är det nog tiden inne för Lee - mannen som gjort film i 40 år, nominerats fem gånger och snuvades brutalt när juryn ignorerade hans numera moderna klassiker ”Do the Right Thing”. Det vore även en välförtjänt vinst även om ”A Star is Born” kan ha en chans här då den troligen lär gå miste om andra stora priser.
Annika Andersson: För bästa adapterade manus kan nog ”Can You Ever Forgive Me?” ha en god chans, även om både ”BlackKkKlansman” och ”If Beale Street Could Talk” känns som alternativ där regissörerna Spike Lee och Berry Jenkins kanske står på juryns lista av välförtjänta kandidater?
Jakob Åsell: Lee och hans manuskollegors moderna, men inte så subtila adaption av Ron Stallworths memoarer i ”BlackKklansman” lär plocka hem denna kategori även om Jenkins hyllade och mer nyanserade James Baldwin-adaption skulle kunna överraska (inte mig emot).
Patrik Linderholm: Även här känns ingen som en självklar vinnare, men skulle jag behöva sätta pengar på det tror jag att ”BlacKkKlansman” går vinnande ut ur fighten – med all rätt. Annars är ”If Beale Street Could Talk” en personlig favorit.
Poya Salari: Precis som med ”The Favourite” så tror jag att man kommer att rosa ”BlacKkKlansman” i den här kategorin, och istället ge bästa film till ”Green Book”.
Viktor Jerner: Jenkins ömma och finstämda adaption av James Baldwin-boken "If Beale Street Could Talk" borde enligt mig vara en självklar vinnare här, men tyvärr verkar den inte ha någon vidare chans. "BlacKkKlansman" har börjat bygga momentum inför galan så jag tror på den som mest sannolik vinnare. Den kraftigt underskattade WGA-vinnaren "Can You Ever Forgive Me?" skulle dock kunna ta hem det också, vilket jag mycket hellre ser.
Oscarsgalan 2019 sänds nu på söndag (natten till måndag) på Aftonbladet TV. Vilka vinnare hoppas ni på? Kommentera nedan!