För två år sedan började streamingtjänsten Netflix att satsa på spel genom att både utveckla egna spel och göra en stor mängd mobilspel tillgängliga via tjänsten. Nu säger en av företagets två VD:ar Ted Sarandos, i samband med ett framträdande vid UBS Media and Communcations Conference, att satsningen varit lyckad och lett till “massa positivt”, rapporterar Deadline.
Sarandos säger att den långsiktiga fördelen de kan se är att spelsatsningen gör så användare stannar kvar längre och använder spelen som en “brygga” mellan olika säsonger av en tv-serie.
– De lockar onekligen till sig en annan demografi. Ett av våra riktigt populära spel är vår spelversion av “Too Hot to Handle”. Vad som är bra med spelet - återigen handlar det om små siffror men vi är nöjda med det – är att de som kört spelet ofta inte började med realityserien. De hade därefter så pass kul med spelet att de började titta på serien, säger Ted Sarandos och fortsätter.
– Det är en riktigt fin varumärkesutveckling som vi kan göra där. Det är ett sätt att skapa en brygga för ett varumärke mellan två säsonger
Netflix fortsätter likväl att ta det lugnt med sin spelsatsning och siktar på att “krypa innan de kan springa”. Företaget har i dagsläget därför inga planer på att tävla med de riktigt stora utgivarna inom spel på samma sätt som Netflix idag gör inom film och TV.
Vad tycker du om Netflix satsning på spel?