Film

Skribent

Mats Karlsson

5 juli 2018 | 23:15

Netflix lägger ner mer pengar på innehåll än någon annan i Hollywood

Streamingjätten kommer att spendera 12-13 miljarder dollar innan året är slut.
I februari rapporterade vi om Netflix gigantiska satsning på originalinnehåll, där planen var att ge användarna hela 700 stycken. Den satsningen rapporterades kosta 8 miljarder dollar, en siffra som minst sagt var en underdrift. Enligt The Economist (via The Playlist) som räknat på det har kommit fram till siffran 12-13 miljarder.
 
För att sätta den siffran i ett perspektiv drar affärstidningen jämförelser med studios i Hollywood, såsom giganterna Warner Bros och Disney. De redovisar dock inga siffror för någon studio, men påpekar att Netflix slår alla som håller på med film och tv. Warner Bros som har flest biofilmer i sin lineup skickar 23 filmer till biograferna i år, medan Disney som fokuserar mer på de större filmerna med bra biopotential har tio filmer. Netflix däremot planerar att släppa hela 82 filmer under året. 
 
Sedan ska man ha i åtanke att Netflix har inte biljettintäkter att förlita sig på, såsom filmstudios i Hollywood kan göra. Streamingjätten får helt enkelt nöja sig med månadsavgiften från sina betalande kunder, 125 miljoner stycken till antalet.
| 5 juli 2018 23:15 |