Igår var det premiär för Netflix nya reality-serie “Buying London”. Serien handlar om ett team med mäklare som vill erövra den superexklusiva marknaden för lyxfastigheter i Storbritanniens huvudstad. Detta samtidigt som de försöker navigera sina privatliv där det kan förekomma ett och annat bråk. Det är ju trots allt en reality-serie. Tänk “Selling Sunset” fast med te och vänstertrafik.
I samband med “Buying Londons” premiär har The Guardian också publicerat sin recension av serien som delar ut betyget noll av fem stjärnor samtidigt som recensenten beskriver "Buying London" som “Antagligen det mest avskyvärda TV-programmet som någonsin gjorts”.
"Jag avskyr dess "England för idioter"-stil som tydligt riktar sig till en internationell marknad. Jag avskyr dess vördnad för miljardärer och dålig smak, dess namndroppande av kändisar utan faktiska kändisar, till och med den hackiga drönarfilmen som verkar ha filmats av Red Arrows (brittiska flygvapnets uppvisningsteam reds. anm)", skriver The Guardians kritiker i sin recension.
Netflix har dock valt att ta vara på sågningen genom att använda recensionen i sin marknadsföring av “Buying London” på X, tidigare Twitter, där den fått figurera i ett inlägg.
"Probably the most hateable TV show ever made."
— Netflix UK & Ireland (@NetflixUK) May 22, 2024
Stirring up drama, on and off screen. Buying London is now streaming! pic.twitter.com/c5C3Wrqamx
The Standards kritiker hade betydligt mer snällt att säga om serien.
“"Netflix har verkligen satt denna formel och “Buying London” avviker inte från de givna stegen i “Selling Sunset”. Det är därför reality-tv är så populärt. Det lyfter vardagliga upplevelser som att ha rumskamrater, en familj, ett jobb, en förälskelse, till episka proportioner som ser lika dramatiska ut på skärmen som de känns inuti”, skriver recensenten och delar ut fyra av fem stjärnor.