Vinterns mest omtalade och framgångsrika skräckfilm har äntligen nått Sverige. Idag är det premiär för "Nosferatu" där vi får se Bill Skarsgård axla manteln som en ytterst motbjudande Dracula-kopia.
I registolen sitter Robert Eggers, känd för suggestivt mörka arthouse-filmer som "The Witch" och "The Lighthouse". Sist jobbade han med Alexander Skarsgård i blodiga vikingadramat "The Northman". I den här stjärnspäckade rollistan gör han också plats för Nicholas Hoult, Lily-Rose Depp och Willem Dafoe.
MovieZine var först ut med en recension av "Nosferatu". Vår recensent Oskar Möller hyllar rysaren som "ett stilistiskt bländande kliv rakt ner i stumfilmserans fruktan och romantik". Betyget landade på en 4:a.
Inför dagens biopremiär hittar vi mestadels höga betyg även i de svenska tidningarna, både 3:or och 4:or - med toppbetyg från SVT:
SVT Kultur: "Det blev ett goth nytt år trots allt. I en tid när alla verkar använda den gotiska estetiken som en accessoar utan mystik är det underbart att se ett så kompakt mörker som i ”Nosferatu” (...) Bill Skarsgård är oigenkännlig och biffigare än sina föregångare i rollen som den monstruöse greve Orlok. ”The Northman”-regissören Robert Eggers har gjort en hypnotiserande nytolkning av vampyrklassikern."
DN: "Robert Eggers tolkning av stumfilmsklassikern ”Nosferatu” är nattsvart, aktuell, psykologisk ambivalent och visuellt överdådig. Frånstötande och hudnära intim på samma gång."
Svenska Dagbladet: "När ”Nosferatu” återuppstår på duken drygt 100 år efter originalet går det inte att klaga på den kusliga stämningen – men Eggers nyversion saknar föregångarnas romantik och sorg."
GP: "Nosferatu har något som andra filmer i genren saknar – en motbjudande vampyr. Den har också en regissör som visar en alldeles särskild omsorg för den visuella stämningen."
Gamereactor: "Det är inget fel på Skarsgårds prestation, men här träffar vi verkligen en central nerv som är en av filmens stora besvikelser (...) medan Eggers väljer ett passande skramligt djup i Skarsgårds röst är hans faktiska utseende helt enkelt inte tillräckligt skrämmande för att hålla honom läskig särskilt länge."
Kulturbloggen: "Filmens stil är krypande obehaglig. Ändå saknas något av den där riktigt kusliga känslan från Herzogs patinerade, tidlösa värld. I vår moderna TikTok-era är det svårt att uppnå samma poetiska mörker som i Kinskis dagar."