Discovery, Inc. tillkännagav idag den globala lanseringen av Discovery+, en streamingtjänst som hoppas bli "världsledande inom underhållning". Den kommer finnas tillgänglig på den amerikanska marknaden från och med den 4 januari 2021.
I första skedet kommer Discovery+ att lanseras i 25 länder, bland annat Indien, Storbritannien och Irland. Nästa steg är att Dplay byter namn i Norden.
- För våra svenska och nordiska Dplay-kunder betyder detta att de i januari möts av ett helt nytt varumärke. De kommer att ha tillgång till samma innehåll som vi har tillgängligt på Dplay idag och självklart ännu mer exklusivt innehåll i framtiden. Dessutom kommer vi att erbjuda ännu mer av vårt sportinnehåll på den nya streamingtjänsten, säger Nicklas Norrby , VD för Discovery i Norden, i ett pressmeddelande.
I första skedet kommer Discovery+ att lanseras i 25 länder, bland annat Indien, Storbritannien och Irland. Nästa steg är att Dplay byter namn i Norden.
- För våra svenska och nordiska Dplay-kunder betyder detta att de i januari möts av ett helt nytt varumärke. De kommer att ha tillgång till samma innehåll som vi har tillgängligt på Dplay idag och självklart ännu mer exklusivt innehåll i framtiden. Dessutom kommer vi att erbjuda ännu mer av vårt sportinnehåll på den nya streamingtjänsten, säger Nicklas Norrby , VD för Discovery i Norden, i ett pressmeddelande.
OS och Eurosport flyttar in
I samband med de olympiska spelen i Tokyo nästa år kommer Discovery+ även att bli “Home of the Olympics” där tittarna kan följa varje minut och se varje medalj från OS. Under nästa år flyttar dessutom samtliga Eurosports sporträttigheter, såsom tennis, cykling, vintersport och fotboll, in på Discovery+ och gör Allsvenskan sällskap.
- Med Discovery+ nyttjar vi vår globala möjlighet att bli en världsledande leverantör av “non-scripted” berättande inom streaming. Och vi blir det perfekta komplementet till andra streamingtjänster, säger David Zaslav, VD och koncernchef för Discovery, Inc.
- Med Discovery+ nyttjar vi vår globala möjlighet att bli en världsledande leverantör av “non-scripted” berättande inom streaming. Och vi blir det perfekta komplementet till andra streamingtjänster, säger David Zaslav, VD och koncernchef för Discovery, Inc.
Inredning, romantik och true crime
När Discovery+ lanserar i USA den 4 januari är det med 55.000 timmar underhållning.
Deadline berättar mer om utbudet, där bland andra David Schwimmer är berättarröst i naturserien "Mysterious Planet" och Kevin Hart gör en amerikansk roadtrip i äventyrsserien "Route 66". Martha Stewart är domare i "Clipped", ett tävlingsprogram om trädgårdsdesign. Mat, livsstil, true crime-dokumentärer och dejtingprogram är andra teman som kommer stå i fokus.
Amerikanska tittare fåt betala 5 dollar för tjänsten (eller 7 dollar för en reklamfri version). Det är ännu inte klart vad Discovery+ ska kosta i Sverige.
Amerikanska tittare fåt betala 5 dollar för tjänsten (eller 7 dollar för en reklamfri version). Det är ännu inte klart vad Discovery+ ska kosta i Sverige.