Det är nya tider i filmvärlden nu. Amerikanska biografägares förbund har spikat de nya reglerna som vi skrev om i våras, som reglerar hur lång en filmtrailer ska vara. Reglerna är snarare riktlinjer men filmstudios har varit duktiga på att följa dem förr. Med andra ord blir det följande ändringar för filmtrailers framöver:
Kortare trailers
2,5 minut är standard för en amerikansk filmtrailer nuförtiden, men spellängden ska kapas. Från och med nu föreslår man att trailers inte blir mer än 2 minuter långa.
Senare premiär
Glöm teasern som dyker upp ett år före premiär. De amerikanska bioägarna vill se trailern tidigast 150 dagar, eller 5 månader, innan filmen släpps.
Inga länkar
Biobesökarna ska inte uppmuntras till mobilanvändning i salongen. Därför uppmanas studios att inte tipsa om sajter eller liknande i sina trailers.
Ingen regel utan undantag
Varje studio får göra två undantag om året. De utvalda filmerna får isåfall släppa trailers som är upp till tre minuter långa.
Ovanstående gäller filmer som har amerikansk premiär den 1 oktober eller senare.
Enligt en undersökning på MovieZine i fjol tyckte 35% av läsarna att 1,5 minut var den ultimata längden på en filmtrailer. Var fjärde föredrog 2 minuter, bara 10% var nöjda med dagens standard på 2,5 minut.
Samtidigt svarade nästan 70% av läsarna att trailers ofta eller alltid visar för mycket av filmen. Några bestämmelser för hur mycket en trailer får avslöja, finns dessvärre inte än.
Vad tycker ni om den nya speltiden för trailers? Hur är den perfekta filmtrailern, enligt er? Kommentera nedan.