2020 års upplaga av Oscarsgalan var den bästa på flera år.
Så gott som varenda film med en nominering var värdig. Upprepningen av förra årets programledarlösa format var av mig mottaget med glädje.
TV4:s påkostade produktion med erfarna och högprofilerade personligheter i både Sverige och Hollywood var likaså välkomnat, särskilt efter flera år av vakor som känts hastigt hopslagna eftersom de köpt in rättigheterna att sända galan till billig peng. Det enda tråkiga med årets svenska bevakning var såklart att den slutade i sammanband med självaste galans start, tillfälle för reflektioner var ju dock förståeligt bristande eftersom den kommersiella 4:an själva var tvungna att sända reklam under tiden samma sak gjordes i Amerika.
Det var dock inte bara upplägget kring galan som gjorde detta till den bästa på länge, utan såklart även prisresultaten. Några värdiga filmer som vilket annat år som helst hade gått hem med händerna fulla av gyllne gubbar lämnade natten så gott som tomhänta ("Marriage Story", "Unga kvinnor"). Faktumet att varenda en av de Bästa Film-nominerade, förutom "The Irishman", gick hem med en statyett i någon kategori fick hela kvällen att kännas jämnfördelad och rätt. Trots denna rättvisa så blev kvällen aldrig tråkig eller uppenbar eftersom den slutade med ett, enligt de flesta förtippningarna, otroligt överraskande slut.
Bong Joon-Hos fantastiska "Parasit" gick hem med så gott som alla av de tyngre priserna, framförallt Bästa Film. Ett pris som de allra flesta nästintill kunde garantera skulle gå till "1917". Det var överraskande men långt ifrån förargande, det kändes rätt helt enkelt. Kvällen och hela filmåret 2019 präglades till stor del av filmer om klasskamp, och att filmen som förmedlade detta på det allra stilsäkraste sättet gick hem vinnande var inte mer än rätt.
TV4:s påkostade produktion med erfarna och högprofilerade personligheter i både Sverige och Hollywood var likaså välkomnat, särskilt efter flera år av vakor som känts hastigt hopslagna eftersom de köpt in rättigheterna att sända galan till billig peng. Det enda tråkiga med årets svenska bevakning var såklart att den slutade i sammanband med självaste galans start, tillfälle för reflektioner var ju dock förståeligt bristande eftersom den kommersiella 4:an själva var tvungna att sända reklam under tiden samma sak gjordes i Amerika.
Det var dock inte bara upplägget kring galan som gjorde detta till den bästa på länge, utan såklart även prisresultaten. Några värdiga filmer som vilket annat år som helst hade gått hem med händerna fulla av gyllne gubbar lämnade natten så gott som tomhänta ("Marriage Story", "Unga kvinnor"). Faktumet att varenda en av de Bästa Film-nominerade, förutom "The Irishman", gick hem med en statyett i någon kategori fick hela kvällen att kännas jämnfördelad och rätt. Trots denna rättvisa så blev kvällen aldrig tråkig eller uppenbar eftersom den slutade med ett, enligt de flesta förtippningarna, otroligt överraskande slut.
Bong Joon-Hos fantastiska "Parasit" gick hem med så gott som alla av de tyngre priserna, framförallt Bästa Film. Ett pris som de allra flesta nästintill kunde garantera skulle gå till "1917". Det var överraskande men långt ifrån förargande, det kändes rätt helt enkelt. Kvällen och hela filmåret 2019 präglades till stor del av filmer om klasskamp, och att filmen som förmedlade detta på det allra stilsäkraste sättet gick hem vinnande var inte mer än rätt.
Den lilla filmen som kunde slog den högbudgeterade studiofilmen som alla tog förgivet, och ingen i rummet visade en besviken min. Varken i Los Angeles Dolby Theatre eller mitt vardagsrum.
Att "Parasit" hade publiken med sig blev allt mer och mer uppenbart under kvällens gång, så fort filmen eller någon medarbetare från den visade sig på scen röt hela Hollywoods filmelit ut i höga applåder som toppade allt annat under kvällens gång. Stämningen i rummet var helt klart på den vid det här laget historiska Sydkoreanska filmens sida, inte på "1917":s. I kontext till vinterns övriga galor slutade årets gala med skräll, men i kontext till kvällen var resultatet något väntat och otroligt välkomnat.
Så vad betyder "Parasits" vinst? Självklart svårt att säga, men att akademin för första gången någonsin röstat fram en icke engelsktalande film med ett extremt annorlunda tillvägagångsätt stilistisk och tonmässigt än gemene Hollywood-film till den bästa tyder på en uppfräschning.
Jag kan bara hoppas att vinsten gjordes tack vare den relativt nya uppdateringen av akademins röstare som gjordes för några år sedan. Och om så fallet är tyder "Parasits" vinst med största sannolikhet på framtida vinster med samma friskhet, vinster som förhoppningsvis också förnyar intresset till en gala som i många år tappat tittare för varje gång den sänds.
Så vad betyder "Parasits" vinst? Självklart svårt att säga, men att akademin för första gången någonsin röstat fram en icke engelsktalande film med ett extremt annorlunda tillvägagångsätt stilistisk och tonmässigt än gemene Hollywood-film till den bästa tyder på en uppfräschning.
Jag kan bara hoppas att vinsten gjordes tack vare den relativt nya uppdateringen av akademins röstare som gjordes för några år sedan. Och om så fallet är tyder "Parasits" vinst med största sannolikhet på framtida vinster med samma friskhet, vinster som förhoppningsvis också förnyar intresset till en gala som i många år tappat tittare för varje gång den sänds.
Oscar Söderman