Pokémon är mer populärt än någonsin och i dagsläget omsätter de gulliga monstren mer pengar än både Star Wars och Marvel. I en ny intervju med The Guardian säger chefen för The Pokémon Company, Takato Utsunomiya, att företaget också planerar för att det ska fortsätta vara så under en lång tid framöver.
– Vårt mål är att hålla Pokémon vid liv i hundratals år och se till så det existerar betydligt längre än vi själva gör, säger Takato Utsunomiya.
Han säger att sedan starten 1996 har Pokémon gått från att vara spel främst för barn, till att bli spel för barn och vuxna. Idag har detta utvecklats till att Pokémon kan rikta sig till hela familjer där barn och vuxna har möjlighet att dela samma upplevelse.
– Det är lätt att bara fokusera på de vuxna. De har pengar, du kan se deras reaktioner i realtid på sociala medier… Men vi måste se till så att yngre barn fortsätter vara intresserade, säger Takato Utsunomiya och fortsätter.
– Barn är väldigt ärliga. De kommer inte spela något som de inte gillar. Om ditt varumärke känns gammalt eller tråkigt, så kommer de att välja bort det direkt.
Enligt honom finns det något universellt tilltalande med Pokémon. Detta gick enligt honom att se när spelen, som var tänkta för små pojkar, snabbt fick en betydligt mer varierad publik.
– Det skulle göra oss väldigt glada om Pokémon kunde göra så folk finner varandra, oavsett var de befinner sig eller vilka de är.