Den svenska skräckfilmen "Feed", i regi av Johannes Persson med Joakim Lundell som kreativ producent, lockade nästan 40 000 personer till de svenska biograferna i helgen.
Det är den starkaste öppningen för en skräckfilm sedan "Det" och den, med råge, bästa öppningen för en svensk skräckfilm i modern tid.
- Så otroligt stort att få komma med en genrefilm på svenska och få svaret av publiken att de älskar den! De säger att det aldrig har hänt förr att någon svensk skräckfilm gått in direkt på förstaplats. Det kommer bli fler projekt efter det här, definitivt, säger Joakim Lundell i ett pressmeddelande.
Producenterna utlovar fler unika filmprojekt
- Vi kände att det fanns ett behov av att fylla i Sverige. Film som skapats av folk som behärskar genren, från manus till regi, utan att ge avkall på det kommersiella. Vilket vi tycker tidigare har saknats. "Feed" bryter ny mark i svensk film och vi planerar att fortsätta på denna bana med nya starka originaltitlar, säger Paolo Vacirca, producent Scandinavian Content Group.
"Feed" är den första titeln i ett nytt, långsiktigt samarbete mellan Nordisk Film och Scandinavian Content Group.
- En strålande start, säger Rasmus Krogh, VP Acquisitions på Nordisk Film. Vi ser fram mot ett långt och fint samarbete med många breda, kommersiella titlar som vågar gå sin egen väg.
MovieZines podcast intervjuar regissören Johannes Persson - lyssna här:
Har du sett "Feed"? Tyck till nedan!