När man första gången får se Pandoras gröna skogar är vyn slående vacker. Nej, det ser inte exakt ut som filmerna, men svenska Massive har verkligen ansträngt sig för att återskapa världen som regissören James Cameron påbörjade att skapa redan på 90-talet.
För alla inbitna fans som kommer ihåg usla “Avatar: The Game” från 2009, kan jag gladeligen meddela att nya “Avatar: Frontiers of Pandora” är raka motsatsen. Ubisoft (som även ligger bakom första spelet) och Massive har nämligen gjort allting rätt denna gång.
Berättelsen i “Frontiers of Pandora” börjar innan den första “Avatar”-filmen. Man är en na’vi som är fångad av militärer, och som sätts i skola för att bli mer människolik. Tumult uppstår när en viss Jake Sully lyckas slå tillbaka mot de mänskliga soldaterna.
Häromkring får man göra sin egen na’vi. Men ska jag vara ärlig så blev det inte jättestor skillnad när jag valde bland de olika ansiktstyperna. Efter en kort tutorial på en militärbas kommer jag äntligen ut i naturen …och nu börjar “Frontiers of Pandora” på riktigt.
Världen är fylld av grönska. Det är lite lustigt att man först får köra igenom ganska tråkiga miljöer och sedan möta denna gröna käftsmäll. Pandora är vackert så in i kaklet. Vart man än vänder sig så är vegetationen fulländad. Det finns inte en kal yta på denna måne.
Att upptäcka Pandora när man flyger runt på en ikran är extremt läckert.
Du behöver ingen förkunskap för att kunna njuta av "Frontiers of Pandora"
Men Pandoras grönska är inte bara läckert ögongodis. Utan man måste använda månens resurser för att konstruera pilar, laga mat, och göra läkemedel. Här har man ett speciellt na’vi-sinne som man kan slå på för att se vilka resurser som gömmer sig var i grönskan.
Spelet utspelar sig parallellt med filmerna. Men du behöver inte vara särskilt insatt i dem för att hänga med. Massive vill nämligen med “Frontiers of Pandora” visa en annan sida av “Avatar”. Här spelar man på “den västra fronten”, med tre regioner som är helt nya för handlingen.
Vad som kanske är coolast med “Frontiers of Pandora” är ens flygkompanjon. Man får en helt egen ikran (som djuret kallas) och dessa måste man givetvis ta hand om och mata. Man får välja deras namn, och det finns även olika “utseenden” och utstyrslar tillgängliga för djuren.
Vill du istället resa nere på marken, finns även alien-hästar att rida. Dessa måste lugnas ner innan man hoppar på, och här får man tyvärr inte en egen. Hästarna finns dock att hitta lite överallt och är perfekta att rida när man tar sig förbi klippiga områden.
Här beundrar spelaren ett vackert fält på sin häst. I "Avatar" kallas dessa för direhorse.
En stor del av spelet handlar om att hoppa och klättra runt
Till skillnad från många andra spel med öppna världar, så har “Frontiers of Pandora” ingen mini-map. Istället har man en kompass, och det finns ett spelläge där markörerna är borta från världen. Så håller man på med ett uppdrag måste man förlita sig på infon man fått innan.
Detta skapar en väldigt stor nyfikenhet för spelaren. Äntligen måste man leta runt för att hitta saker. Är det perfekt? Nej, en gång fick jag angivelsen att en kompis var vid ett träd, men vilket träd av alla tusentals på Pandora fick jag dock inte veta.
Det är inte bara människor som är farliga på Pandora. Utan som na’vi måste man även jaga djur på månen. Här får man tillgång till en jägarguide, som hjälper spelaren med att navigera på Pandora för att se vilka regioner som har vilka växter och djur.
Olika djur rör sig runt på olika sätt och de kan även ha olika åldrar. Här kan man använda sitt na’vi-sinne för att lokalisera och då rekommenderar jag att man satsar på de äldre djuren. Dessa är svårare att hitta, men ger även bättre resurser tillbaka.
En stor del av spelet handlar om att man ska kunna hoppa, klättra och springa runt. Det känns som att Massive har sneglat på Ubisofts stora kassako, "Assassin's Creed”. För som na’vi är man vig, och nästan varje buske, sten, och träd är något man kan klättra upp för.
Det är inte bara pilbåge man får använda, utan skjutvapen finns även utspridda på Pandora.
Jag vill inte vara inomhus en sekund på Pandora
Parkour-delarna är inte lika finslipade som i lönnmördarspelen, men det är ändå kul att hoppa runt i Pandoras vackra natur. Man ser ofta träd med roliga grenar, och dessa är det fritt fram att ta sig upp för. Under hela min speltid är det få gånger jag känt mig begränsad på Pandora.
“Frontiers of Pandora” är även ett rollspel. Under berättelsens gång så tjänar man olika poäng man måste använda för att levla upp. Man placerar dessa i fem olika kategorier, så då får man själv välja om att överleva, kriga, jaga, flyga eller att skapa är viktigast för en själv.
Kontrollerna sitter bra. Även fast man är en tre meter lång alien, så är man flexibel i styrandet. Människorna ser lite lustiga ut i jämförelse, men det är något man vänjer sig snabbt vid. De är absolut inte fult gjorda, men storleksmässigt påminner de om barn.
Går man dessutom runt i deras baser måste man vara beredd på att ducka - för de är byggt för normallånga människor. Men i “Frontiers of Pandora” är det just utomhusmiljöerna som är imponerande. Jag vill inte vara inomhus i spelet, utan ta vara på dagen utomhus… i spelet.
Djuren och växtligheten på Pandora är helt enastående.
Perfekt för dig som gillar att utforska främmande världar
Tyvärr finns det även en del utstyrslar och annat trevligt som är gömt bakom en betalvägg. Det är synd att dagens storspel tvingas på detta, men Ubisoft är absolut inte själva i branschen om att använda denna ekonomiska modell.
Med “Avatar: Frontiers of Pandora” visar Massive återigen att Sverige är i toppklass när det kommer till att utveckla spel. Naturen kan vara något av de vackraste jag sett i spelväg, och det slutar aldrig vara tråkigt att bara bejaka växtlivets otroligt maffiga uppbyggnad.
Denna rymdvärld är lika häpnadsväckande läcker som den är kul att ta sig igenom. Oavsett om man gillar filmerna eller inte, så tror jag att “Frontiers of Pandora” ett perfekt spel för den gillar att utforska främmande världar.
"Avatar: Frontiers of Pandora"
Genre: Action-äventyr
Plattform: PC, Xbox Series X/S, Playstation 5
Utvecklare: Massive Entertainment
Utgivare: Ubisoft
Släpps: 7 december
Plattform: PC, Xbox Series X/S, Playstation 5
Utvecklare: Massive Entertainment
Utgivare: Ubisoft
Släpps: 7 december