Obsidian Entertainment har gjort sig kända för inlevelsefulla världar, bra manus och spännande berättelser i spel som "Fallout: New Vegas", "Pillars of Eternity" och "The Outer Worlds" – och deras nya rollspel "Avowed" är inget undantag.
"Avowed" visar framförallt att stora rollspel inte behöver ha så mycket som helst att göra på en så stor yta som möjligt för att vara bra, då det istället bjuder på en fokuserad upplevelse – samtidigt som det finns djup i både berättelsen och spelmekaniken.
![A88749e4b6b68b43fcd976536d8a4cd7 avowed 09 ffd2ad2f610d02378553 scaled](https://d2iltjk184xms5.cloudfront.net/uploads/photo/file/512979/a88749e4b6b68b43fcd976536d8a4cd7-avowed_09-ffd2ad2f610d02378553-scaled.jpg)
En trovärdig fantasyvärld jag gillar att befinna mig i
"Avowed" utspelar sig i världen Eora, som är samma universum vi sett i "Pillars of Eternity". Här spelar vi som ett sändebud från det stora imperiet Aedyr, som får i uppdrag att utforska en mystisk farsot som har drabbat den stora ön Living Lands – som snabbt visar sig ha fler problem än det, som farliga monster och konflikter mellan olika bosättningar.
Du är dessutom en så kallad gudalik person, som har märkliga svampar i ansiktet och någon sorts koppling till en gud, vilket får en del människor att titta snett på dig.
Jag gillar verkligen i premissen i "Avowed". Den är inte överdrivet storslagen till en början, utan ett lagom äventyr som växer sig större under berättelsens gång. Det är framförallt välskrivet och då speciellt i dialogerna. Till skillnad från i fjolårets "Dragon Age: The Veilguard" som kritiserades för att det inte fanns något djup i ens dialogval, går det verkligen att välja och vraka mellan om du ska vara diplomatiskt eller mer av ett svin mot de du pratar med. Det känns verkligen som att dina beslut påverkar saker och ting, som hur berättelsen utvecklar sig och hur dina kumpaner och andra personer ser på dig.
Dina medföljare är ett av spelets största styrkor. Det känns naturligt att de följer med på min resa och jag får verkligen lära känna dem på djupet. Även efter kortare sidouppdrag kan de ha något att säga om hur jag hanterade en konflikt, vilket gör att de känns mer levande. Min favorit är utan tvekan fiskmänniskan Kai, som spelas av ingen mindre än Brandon Keener som är känd som Garrus i "Mass Effect"-serien.
Precis som i många andra fantasyverk behövs det en dock del tid åt att förklara vad saker och ting är, vilket inte alltid fungerar så smidigt. Det blir rätt matigt med alla uttryck, raser och platser de första timmarna, men när man väl har kommit in köper jag det hela.
![A88749e4b6b68b43fcd976536d8a4cd7 skel](https://d2iltjk184xms5.cloudfront.net/uploads/photo/file/512980/a88749e4b6b68b43fcd976536d8a4cd7-skel.jpg)
En lagom öppen värld som inte slösar med ens tid
"Avowed" har inte riktigt en öppen värld, utan snarare flera öppna zoner. När andra spel försöker skapa en så stor värld de bara kan med oöverskådligt mycket att göra, har Obsidian Entertainment istället byggt ihop lagom stora kartor som känns levande och inte som ett hinder. Det finns mycket att upptäcka, men aldrig för mycket.
Det i kombination med att det inte finns en helt galet lång att göra-lista skapar ett fokuserat äventyr, speciellt med tanke på att sidouppdragen faktiskt ofta är riktigt roliga och välskrivna. De ger nästan alltid något till världsbygget och de problem som invånarna tampas med i de olika områdena.
När jag är klar med ett område känner jag mig verkligen klar, vilket är en ovanlig känsla i den här typen av spel. Att klara kampanjen och samtidigt ta sig an några sidouppdrag tar inte heller några hundratals timmar. "Avowed" förstår att lagom är bäst, speciellt när det finns så många spel som pocka på uppmärksamhet.
![A88749e4b6b68b43fcd976536d8a4cd7 bear](https://d2iltjk184xms5.cloudfront.net/uploads/photo/file/512981/a88749e4b6b68b43fcd976536d8a4cd7-bear.jpg)
Mediokra strider med bra variation
Spelets svagaste kort är utan tvekan striderna, som absolut inte är dåliga på något vis, men däremot ganska slätstrukna. Det påminner mycket om hur de ser ut i "The Elder Scrolls V: Skyrim", sedda ur ett förstapersonsperspektiv. Det är rätt klumpigt att strida i närstrid på det här sättet, helt enkelt. Det går att spela med tredjepersonsperspektiv, men det känns mer som en efterhandskonstruktion för att glädja de som verkligen vill kunna spela så och något av en klen tröst.
Det som gör striderna något mer intressanta är hur fritt du kan forma din karaktär och hur mycket magi du har tillgång till. Du väljer nämligen ingen klass i början av spelet, utan får bygga ditt sändebud lite hur du vill. Jag går till exempel mest runt med svärd och sköld, samt ett urval av magiska attacker. Andra gånger har jag gått runt med muskedunder i ena handen och en besvärjelsebok i den andra. Det är upp till dig vart du vill lägga dina färdighetspoäng, så att din spelstil blir exakt så som du önskar.
Striderna kan dock bli extra frustrerande om det är för många fiender som attackerar dig samtidigt och svårighetsgraden kan bli väldigt hög ibland. Det i kombination med att menyerna är lite bökiga drar ner betyget en aning.
Ett spännande äventyr i en magisk värld
![Abstract abstract art 3d 31141940 2560 1600](https://d2iltjk184xms5.cloudfront.net/uploads/photo/file/513072/1df85258ed18e1f0e5bf5e063233a4ea-ss_9c4f08a95ae00d289a27b51c168f91b76245e32c.jpg)
"Avowed" är ett spel som jag längtar efter att spela när jag inte spelar det. Jag vill tillbaka till den intressanta världen och utforska mer av de väldesignade miljöerna, lära känna mina följeslagare mer och döda fler fiender.
Det är kanske inte det snyggaste spelet i år (speciellt inte på en Xbox Series S), men Obsidian Entertainment kompenserar för det med bra design och en fantastiskt levande värld.
Gillar du rollspel som "The Elder Scrolls V: Skyrim" eller några av Bioware-serierna "Dragon Age" och "Mass Effect" kan jag verkligen rekommendera "Avowed", då det gör mycket kreativt med genren i en berättelse som hela tiden gör att jag vill fortsätta mitt äventyr och veta mer.
"Avowed"
![Abstract abstract art 3d 31141940 2560 1600](https://d2iltjk184xms5.cloudfront.net/uploads/photo/file/512978/fc8949d432713b1961111cacb301db74-c28dd540874213e0ff00c6f86c3db020-small_9553590651aeb89271e52e5e2c8804b9-images.jpeg)
Genre: Rollspel
Plattform: Xbox Series X/S, PC
Utvecklare: Obsidian Entertainment
Utgivare: Xbox Game Studios
Släpps: 18 februari
Plattform: Xbox Series X/S, PC
Utvecklare: Obsidian Entertainment
Utgivare: Xbox Game Studios
Släpps: 18 februari