På 90-talet var det populärt med så kallade FMV-spel (Full Motion Video), spel som använde sig av riktiga skådespelare och filmsekvenser för att berätta handlingen. Dessvärre gick det något av inflation inom FMV-genren och teknologin samt resurserna som behövdes för att göra det bra fanns inte riktigt där än. På grund av detta så led många FMV-spel av uruselt skådespel, bedrövliga filmsekvenser och undermåliga spelmoment, vilket senare tog död på genren helt.
Nu är det 2019 och teknologin samt resurserna finns för att skapa intressanta och kvalitativa FMV-spel. Tyvärr är det inte så många spelutvecklare som vågar sig på FMV-genren eftersom det fick ett sådant ökänt rykte om sig under 90-talet. Och det är där "Erica" kommer in i bilden.
En far och dotter
Berättelsen i "Erica" bygger på en intressant och spännande premiss om bland annat det ockulta, en okänd mördare och paranoia. Spelet inleds med att den unga flickan Erica hittar sin pappa brutalt mördad. Pappan har ett märkligt emblem inristat på bröstet, vilket leder tankarna till att förövaren måste tillhöra någon sekt eller liknande.
Åren har gått och denna händelse har givetvis påverkat Erica genom hela livet och hon drömmer fortfarande mardrömmar om upptäckten av pappans kropp i vuxna livet. En dag får Erica besök i sin lägenhet av en polis som meddelar att en person har hittats mördad och de tror att det är samma gärningsman som mördade Ericas pappa för alla år sedan.
Linjen mellan spel och film
"Erica" är egentligen en film där du som spelare ibland får göra olika val som påverkar handlingen. Du kan spela hela spelet med en vanlig handkontroll, men det är med en mobiltelefon som det känns mest naturligt. När du startar upp "Erica" kopplar du samman din telefon och Playstation 4 via en officiell app.
Du interagerar genom att dra fingret över telefonens skärm för att antingen göra ett val att Erica ska gå in genom den högra dörren eller den vänsta, eller för att replikera Ericas direkta rörelser, exempelvis att öppna en låda eller tända en tändare.
Det som "Erica" lyckas bäst med är att det inte känns som ett spel, det känns som om du tittar på en film och faktiskt är med i den. Anledningen till detta är att det knappt finns något gränssnitt som påminner dig om att det är ett spel. Ibland kan det dyka upp subtila mönster på skärmen för att visa att du måste interagera med en specifik rörelse, men det känns aldrig störande eller tar bort känslan av att du tittar på en film. Linjen mellan spel och film suddas verkligen ut i "Erica".
Intresset försvinner snabbt
Även om jag verkligen vill gilla "Erica" och är delvis imponerad över sömlösheten mellan spelbarheten och det filmiska så kan jag inte blunda för alla problem som finns. Tyvärr är inte berättelsen särskilt engagerande efter de inledande minutrarna. Det känns ofta som om många av scenerna saknar syfte eller struktur och skådespelet är varken på topp eller dåligt. Det är verkligen medelmåttigt. Dessutom får vi inte riktigt lära känna Erica, utan vi får ofta se henne med tårar i ögonen och totalt förvirrad över vad som händer, och därför är det svårt för mig att lära känna henne på djupet.
Spelet är cirka två timmar långt och det finns olika slut att få men det är inget som egentligen lockar till en omspelning då berättelsen inte griper tag i mig under första genomspelningen. Hade detta varit ett fullprisspel så hade det fått ett lägre betyg, men då det kostar under hundra kronor så är det fullt värt att spela.
Jag hoppas innerligt att man tar tillvara på det intressanta konceptet och lyckas göra det bättre i en uppföljare eller annat spelprojekt. Det känns som om "Erica" bara är början på något större och bättre för FMV-genren, men en odödlig klassiker kommer det aldrig att bli.
"Erica"
Genre: FMV (Full Motion Video), Äventyr
Utvecklare: Flavourworks
Utgivare: Sony Interactive Entertainment Europe
Format: PS4
Släpps: Ute nu
Pris: 99 kr
Genre: FMV (Full Motion Video), Äventyr
Utvecklare: Flavourworks
Utgivare: Sony Interactive Entertainment Europe
Format: PS4
Släpps: Ute nu
Pris: 99 kr