Spel

Skribent

Jonathan Enochsson

8 september 2024 | 16:30

Recension: "Warhammer 40 000: Space Marine 2" är förbannat kul att spela

Handlingen i "Warhammer 40 000: Space Marine 2" är ungefär lika lång och komplicerad som spelets namn, ändå är det svårt att slita sig från de välpolerade spelmomenten. Det här är "Gears of War"-uppföljaren du inte visste att du behövde.
Jag har ingen erfarenhet från varken brädspelsvarianten av Warhammer, eller föregångaren "Warhammmer 40 000: Space Marine" som kom ut för över tio år sedan. Så ni får förlåta mig för min okunskap, men när jag börjar spela den cirka 10 timmar långa huvudkampanjen, förstår jag absolut ingenting.
 
Spelets huvudperson, Titus, avtjänar ett straff för handlingar som utförts i det första spelet (för att aldrig nämnas eller återberättas igen). Efter ett kort introduktionsuppdrag återfår han sin status som en "Ultramarine" och måste kämpa mot horder av utomjordingar för att; försvara mänskligheten? Eller kanske sprida den uppenbart kyrkoinspirerade rymdreligionen till flera planeter? Det hela är mycket oklart.
 
Den goda nyheten är att "Space Marine 2" är förbannat kul att spela ändå.
 
 

Atmosfären väger upp för en oklar handling

 
"Space Marine 2" är ett otroligt snyggt och välutvecklat spel. Från första bildruta slås man av hur mycket tid som måste lagts på att bygga de massiva banorna, som har stor variation. Från djungelprydda utomhuslandskap, till bombastiska kyrkoliknande komplex.
 
Inspirationen från Xbox storsäljare "Gears of War" är tydliga (även om vissa menar att inspirationsutbytet gått åt båda håll). Från de stora, klumpiga spelarkaraktärerna, till de dödskalleprydda omgivningarna och blodiga avrättningsanimationerna. De två spelserierna delar mycket och med tanke på hur länge sedan det var det gavs ut ett nytt spel i den serien, kan "Space Marine 2" fylla det känslomässiga hålet för fans av båda spelserier.
 
En av spelets största styrkor är hur bombastiska stridsscenerna känns, med enorma horder av utomjordingar som fullkomligt fyller skärmen, och vanliga soldater som sprängs i tusen bitar. Varje uppdrag känns som en riktig och viktig strid, vilket väger upp för den bristfälliga handlingen.
 
 

Horder av utomjordingar får nästa generation spelmaskiner att spänna musklerna

 
Den största bidragande faktorn till spelets fängslande stämningsbyggande är fiendearméerna. Jag har aldrig sett så många fiender fylla skärmen samtidigt. "Space Marine 2" är ett av de få spel som verkligen testar vad nästa generations spelkonsoller utlovat under en längre tid.
 
Första gången jag ser en stor utomjordisk armé, av xenomorph-liknande varelser springa mot vår uppbyggda barikad, är jag övertygad om att det rör sig om en animerad filmscen. Men när jag öppnar eld mot fienden kan jag se hur varelse efter varelse som jag träffar, faller bort, medans resterande utomjordingar springer över sin fallna kamrat för att komma åt mig. När de sedan närmar sig barikaden, klättrar de över varandra för att nå över muren.
 
Känslan av att ständigt vara på gränsen till att överrumplas skapar en spänning som särskiljer "Space Marine 2" från liknande spel i genren.
 
 

Tillsammans är ni starka

 
Det är få spel nu för tiden som satsar på samarbete. Borta är dagarna då nästan alla spel kunde spelas tillsammans, då syskon och vänner kunde besegra gigantiska "bossar" tillsammans. Spel som inte bara erbjöd samarbete, utan var designade för att spelas tillsammans.
 
Förutom nischade spel som "Back 4 Blood", "A Way Out" och "It Takes Two", är det få storspel som erbjuder denna möjlighet. "Space Marine 2" erbjuder inte bara möjligheten att spela igenom hela enspelarkampanjen tillsammans, det finns även specialdesignade uppdrag att klara tillsammans.
 
Spelläget "Operations" kan spelas när huvudkampanjen är avklarad. Här tacklar man sidouppdrag som är kopplade till huvudhandlingen, men ger ett annat perspektiv på slagen som bekämpats. Förutom att generöst erbjuda fler uppdrag (som dessutom kommer bli flera under säsongens gång), spelar man här som olika klasser, vilket drastiskt ökar variationen i spelmekanik.
 
Om man vant sig vid att strida på nära håll i huvudkampanjen, kan man istället specialisera sig som exempelvis krypskytt. Vilket drastiskt förändrar spelstilen. Det finns dessutomer ytterligare ett flerspelarläge, där man strider mot andra spelare istället. Valmöjligheterna är stora och förlänger spelets livstid drastiskt.
 
"Warhammer 40 000: Space Marine 2" är ett underhållande spel som verkligen demonstrerar vad moderna spel är kapabla till. Trots en krånglig och ointressant handling, finns det otaliga skäl till att uppleva rymdsoldaternas eviga krig.
 
 

"Warhammer 4,000: Space Marine 2"

 
Abstract abstract art 3d   31141940 2560 1600
 
Genre: Tredjepersonsskjutare
Plattform: Playstation 5, Xbox Series X/S, PC
Utvecklare: Saber Interactive
Utgivare: Focus Home Interactive
Släpps: 9 september
| 8 september 2024 16:30 |