Diskursen kring det sydkoreanska actionspelet "Stellar Blade" har på förhand kretsat väldigt mycket kring huvudkaraktärens välformade bakdel.
Regissören har till och med sagt att det är en viktig del av spelets design, då hennes baksida är något som spelaren ser en stor del av spelet. Karaktärsdesignen i "Stellar Blade" är svår att inte lägga märke till eller för den delen nämna i en recension, men samtidigt är det en liten del av ett spel som har så mycket mer att erbjuda.
En övergiven, men vacker värld
Långt in i framtiden har mänskligheten fördrivits från Jorden efter ett långt krig mot groteska varelser kallade Nova sapiens. De få priviligerade människorna som är kvar bor på en rymdkoloni, där supersoldater som huvudkaraktären Eve produceras. Under ett uppdrag att försöka återta sin hemplanet går saker och ting åt skogen, vilket lämnar henne ensam. Tillsammans med människan Adam som följer med henne som en drönare måste hon hitta ett sätt att besegra monstren en gång för alla – och ta reda på sanningen om planeten.
Något jag verkligen gillar med "Stellar Blade" är hur stämningsfullt och dystert det är. Att vandra runt bland de övergivna byggnaderna som ingen människa har satt sin fot i på åratal är helt enkelt en häftig känsla, då utvecklarna verkligen har lyckats skapa en detaljerad värld att utforska. Musiken av kompositören Keiichi Okabe ("Nier: Automata") hjälper även den en hel del, med sina lugna melodier och sorgsna sånger.
Runt om i världen hittar du små lägerplatser där Eve kan uppgradera sig, handla och vila upp sig. Ibland får vi en liten sekvens där hon och Adam helt enkelt diskuterar läget, vilket är oerhört mysigt. Det blir som ett litet andrum i den annars så ödsliga stämningen och mellan de intensiva striderna. "Stellar Blade" är på många sätt ett ganska episkt science fiction-verk fullt av filosofiska frågeställningar och ett komplicerat världsbygge, så kontrasten mellan det och de lugna stunderna är väldigt fin.
Svårt, men inte orättvist
Striderna i "Stellar Blade" påminner en del om de i "Dark Souls" eller "Elden Ring", där tålamod och vältajmade hugg och blockeringar är din bästa vän. Det gäller hela tiden att blockera eller undvika vid rätt tillfälle, för att hitta en öppning att attackera.
Till skillnad från spelen av From Software är "Stellar Blade" sällan mördande svårt, utan du har nästan alltid specialattacker och liknande som hjälper dig på traven – tillsammans med faktumet att du faktiskt kan sänka svårighetsgraden om det skulle behövas.
Det är utmanande, men lite mer som en actionpackad version av sten, sax och påse där varje träff du får in är tillfredsställande, på samma sätt som att varje misslyckad blockering känns som ett pinsamt nederlag. Utanför striderna upplever jag dock att Eve kan vara ganska bökig att kontrollera, då jag ibland fastnar i grejer eller har svårt att komma upp på avsatser.
En död värld full av liv
Till en början välkomnar jag hur lagom linjärt "Stellar Blade" är. Det är nästan alltid tydligt vart man ska, samtidigt som det går att ta sidospår för att hitta extra prylar längs vägen. En bit in i spelet öppnar det dock upp sig en bit, vilket för med sig en del problem som öppna världar ofta lider av.
När du kommer till en stad rätt tidigt i spelet dyker en rad sidouppdrag upp, med varierande kvalité. Vissa bjuder på riktigt intressanta berättelser och livsöden, medan andra handlar om att hitta bortsprungna katter. Det finns en del öppnare kartor, där du kan hitta det mesta man kan förvänta sig – från torn att klättra upp i till mindre sysslor.
Spelet är verkligen som bäst när det är mer linjärt, då miljöerna och berättandet är mer detaljerat och välsvarvat.
En ny succé för Playstation?
"Stellar Blade" bjuder på en riktigt unik, häftig, spännande och episk postapokalyptisk science fiction-resa, med läcker grafik, en tankeväckande berättelse och både utmanande och intensiva strider. Sidouppdragen och allt utanför huvudberättelsen håller inte riktigt samma höga kvalité och det är synd att det lyser igenom hur pilska utvecklarna har varit när de designat Eve och andra kvinnliga karaktärer – men för det mesta är resten så pass bra att jag gärna viftar bort det och spelar vidare utan att tänka på det.
Shift Up imponerar verkligen med sitt debutspel, som sätter Sydkorea på spelkartan med råge. Det ska helt klart bli spännande att se vad de kan koka ihop i framtiden, med tanke på hur pass snyggt och välgjort "Stellar Blade" är.
"Stellar Blade"
Genre: Action
Plattform: Playstation 5
Utvecklare: Shift Up
Utgivare: Sony Interactive Entertainment
Släpps: 26 april