När "The Last of Us" kom till Playstation 3 hyllades det för sitt starka berättande, hårresande actionsekvenser och inte minst den trovärdiga relationen mellan protagonisterna Joel och Ellie. Många ser det fortfarande som sitt absoluta favoritspel och ett perfekt exempel på vad spelmediet är kapabelt till.
Nu sju år senare är uppföljaren här och fortsätter berättelsen. Frågan är om det lever upp till förväntningarna efter föregångaren och om det ens var nödvändigt med en uppföljare?
Svaret på de frågorna är både ja och nej.
En gripande hämndberättelse
"The Last of Us Part II" utspelar sig flera år efter händelserna i det första spelet. Ellie och Joel har hittat ett sammanhang i en relativt fridfull bosättning i staden Jackson, där de både har byggt nya relationer och en långt mycket lugnare vardag. Efter en oerhört traumatisk och oväntat händelse, drar dock Ellie iväg på en hämndresa genom staden Seattle.
Till en början känns det som en simpel hämndberättelse och det tar en stund innan handlingen drar igång på allvar, men så småningom inser jag hur mycket som som döljer sig under ytan. Berättelsen är välberättad och växlar mellan nutid och dåtid på ett mästerligt sätt, som hela tiden får mig nyfiket att ställa frågor. Hur mycket vet Ellie om vad som hände i slutet av det första spelet och vilka är egentligen skurkarna som man dödar på löpande band? Jag sitter ofta som på nålar och väntar på att få veta vad som händer härnäst.
Manuset är dessutom ännu tajtare och relationerna många gånger ännu mer trovärdiga. Utan att avslöja för mycket, kan jag säga att berättelsen är full av spännande vändningar och överraskningar, som jag tror kommer diskuteras mycket framöver.
Stundtals långdraget och lite för bekant
Även om jag oftast är väldigt indragen i berättelsen känns vissa sekvenser och ibland spelet som helhet en aning långdraget. Det i kombination att mycket av spelmekaniken och upplägget från originalet är bekant ger mig emellanåt en känsla av déjà vu. Du löser fortfarande pussel för att komma förbi hinder i omgivningen, pangar infekterade och skurkar samt rotar runt i övergivna byggnader efter förnödenheter.
Omgivningarna är så klart mycket mer detaljrika och snyggare uppmålade, men det är svårt att variera de raserade och överväxta höghusen och amerikanska samhällena från föregångaren. När regnet öser ner över det ödelagda Seattle, när ett verklighetstroget ansikte visar övertygande känslor eller när man rör sig i oerhört snygga naturmiljöer är det dock svårt att inte bli imponerad.
Det hjälper däremot till att Ellie är mycket friare att kontrollera den här gången. Det går att krypa, undvika närstridsattacker och mycket annat. Det finns även många nya innovativa sätt att ta kål på dina fiender med hjälp av nya vapen, våldsammare animationer och välregisserade sekvenser som öppnar upp valmöjligheterna.
I en sekvens smyger Ellie igenom en raserad tågtunnel upplyst med röda lampor, där både infekterade och soldater letar efter dig. Du kan välja att antingen smyga förbi dem, attackera en och en eller tvinga dem på varandra. Det är en av många starka scener som gör actionmomenten mycket mer varierande.
Detaljerat ultravåld och moralkakor
"The Last of Us Part II" är ett enormt våldsamt spel. När Ellie smyger sig på en soldat och ursinnigt sticker en kniv i ögat på den, blir uppäten av en infekterad eller skjuter hundar i huvudet blir det nästan för verklighetstroget ibland. Spelet försöker tydligt visa mig att det finns en poäng med våldet och får mig att fundera om det Ellie gör faktiskt är det rätta, men det går lite överstyr och moralen blir lite väl tydligt ibland.
Man dödar visserligen människor som flugor, men att behöva döda oskyldiga hundar som bara gör vad deras husse säger åt dem gör ont i hjärtat och är magstarkt. Även om berättelsen verkligen gör intressanta saker med våldstematiken och visar händelseförloppet från båda sidorna, bankar det in sitt budskap lite för hårt.
En värdig uppföljare
Trots att "The Last of Us Part II" många gånger påminner om sin föregångare och har ett lite väl övertydligt budskap ibland går det inte att komma ifrån att det är en oerhört välregisserad och underhållande resa Naughty Dog tar mig på. För det mesta gör spelet allt som "The Last of Us" gjorde bra ännu bättre och det bygger vidare på slutet på ett intressant och innovativt sätt. De hårresande konfrontationerna balanseras väl med mer jordnära berättelsedrivna sekvenser och skapar en spelupplevelse som greppar tag i mig.
"The Last of Us" hade kanske inte behövt en uppföljare och det hade varit snyggt om de lät spelarna föreställa sig vad som händer efter det starka slutet, men personligen hade jag ärligt talat inte velat vara utan det här.
"The Last of Us Part II"
Genre: Action, skräck, äventyr
Utvecklare: Naughty Dog
Utgivare: Sony Interactive Entertainment
Format: PS4
Släpps: 19 juni
Pris: 599 kr
Genre: Action, skräck, äventyr
Utvecklare: Naughty Dog
Utgivare: Sony Interactive Entertainment
Format: PS4
Släpps: 19 juni
Pris: 599 kr
För dig som gillar spel: Välkommen in i vår nya Facebook-grupp GameZine!
Stöd MovieZine! Bli stödmedlem från 20 kr/månad och få VIP-förmåner