Efter ett årtioende av diskussioner ändrade Guldbaggen sina regler inför 2024 års gala. Genom att ändra en formulering hindrar man nu debuterande eller tillfälliga skådespelare från att vinna just skådespelarepriserna.
Tidigare sa regelverket att priserna för bästa huvud- och biroll bör gå till en professionell skådspelare. Nu heter det istället att de ska gå. En liten förändring med stor betydelse.
Monica Swärd på Svenska Filminstutet, som ligger bakom Guldbaggegalan, kommenterar förändringen för MovieZine:
- Den genomfördes efter årligen återkommande diskussioner med skådespelarna själva och castare, i syfte att höja statusen för skådespelaryrket.
- Det har nu inkommit frågor kring ändringen och Filminstitutet kommer att utvärdera detta efter årets gala. Vad utvärderingen utmynnar i är en senare fråga men vi ser årligen över reglerna och kommer nu även att diskutera om det finns behov för ytterligare en kategori.
Vi vände oss till fyra personer i branschen för att höra deras åsikter om regeländringen.
1. I år införde man den nya regeln att debutanter inte får nomineras till Bästa skådespelare. Vad tänker du kring det?
2. Ett konstruktivt tips till Guldbaggen framöver: finns det något annat som du skulle vilja ändra på eller införa?
Simon Norrthon: "Ta tillbaka Årets nykomling"
Simon Norrthhon, pressbild av Sören Vilks.
Erfaren skådespelare med uppskattade titlar som "Äkta människor" och "Pensionat Oskar" på sitt cv. Ordförande för fackförbundet Scen & Film.
1. Som jag förstår regeln ska man ha endast ha gjort en roll tidigare - stor som liten, scen eller film - för att räknas som skådespelare. Det är bra att man vill prisa en självständigt rollarbete, vilket kräver erfarenhet. Det är olyckligt att de filmskapare som uteslutande vill arbeta med amatörer nu inte kan uppmärksammas med det här priset.
2. Guldbaggen borde införa ett debutantpris eller ta tillbaka priset Årets nykomling så att ingen genre eller insats missar möjligheten att uppmärksammas.
Malin Levanon: "Jag kan förstå frustrationen"
Malin Levanon i "Tjuvheder".
Guldbaggebelönad skådespelerska som synts i filmer och tv-serier som "Tjuvheder", "Clark" och "Detektiven från Beledweyne".
1. Ja, jag tycker att det är synd att debuterande inte kan nomineras om deras prestation förtjänar det. Samtidigt kan jag förstå frustrationen från yrkesverksamma att snuvas på vinsten av en amatör som typecastats för att spela något som upplevs som ”sig själv”. Yrkesverksamma har ju bredd och andra verktyg där vi ofta även bär och hjälper medspelare utan erfarenhet. Men visst ska amatörer kunna nomineras, annars lär ju ett debutantpris införas.
2. Jag tycker det verkar som att Guldbaggenomineringarna ofta bedöms av människor som inte kan något alls om skådespeleri. Man verkar knappt kunna skilja på mask och skådespeleri. Så mitt råd till Baggen är att ta in yrkesverksamma med gedigen erfarenhet av just filmskådespeleri.
David Färdmar: "Väldigt märklig ny regel"
David Färdmar under regisserandet av "Are We Lost Forever".
Regissör, manusförfattare och castingansvarig, som bland annat rollsatt Håkan Hellström-filmen "Känns ingen sorg" och nya Netflix-succén "Tack och förlåt".
1. Jag tycker det är en väldigt märklig ny regel. Har en skådespelare gjort en såpass stark rollprestation i en film under året ska den självklart kunna bli nominerad för den, oavsett tidigare erfarenhet. Sen är det däremot upp till de som sitter i vinnarjuryn (eftersom det är olika personer i nomineringsjuryn och vinnarjuryn) att avgöra om den eventuella debutantens prestation smäller högre än de eventuella icke-debutanterna. Om de inte är kapabla att avgöra det tycker jag man istället borde diskutera vilka som sitter i vinnarjuryn, och inte direkt bara avfärda alla debutanters chans att ens nomineras.
2. OM den här nya regeln kvarstår hade det varit så enkelt att också införa en speciell kategori t.ex Årets Debutant/Årets Stjärnskott, speciellt ämnad för skådespelare, för att premiera dessa. Hur ska vi annars uppmuntra branschen till att hitta nya blivande skådespelarstjärnor?
Bahar Pars: "Vinnarjuryn består mest av våra kollegor"
Tvåfaldigt Guldbaggenominerad skådespelerska känd från bland annat "En man som heter Ove", "Maya Nilo (Laura)" "Konferensen" och kommande "Hanteringen av odöda".
1. Det finns många perspektiv i detta. Vi är i en bransch som är i ständig förändring. Idag görs det betydligt många fler filmer än när jag började, då var det dessutom få skådisar i Sverige… Idag är det expansion och man använder sig mycket mer av olika människor och gör större casting-processer så amatörer eller artister får skådispriset. Och har man utövat yrket skådespeleri så är man skådis oavsett titulering i livet.
- Men det har funnits en historia senaste åren att många amatörer fått de stora priserna och då kan man fråga sig varför? Jag har en teori att vinnarjuryn som mest består av våra kollegor psykologiskt blir begeistrade av ansikten de inte sett, eller att unga eller amatörer kan ta på sig en roll istället för sina kollegor som de kanske sett alltför många gånger? Helt omedvetet.
2. Jag tycker man skall expandera skådespeleriet som form… Välkomna de som utövar och debuterar… Inte bara huvudroll och biroll. Skådespeleriet är mycket mer och den utvecklas och är rörlig. Kolla Cesar-priset i Frankrike, de har dessutom ett barnpris, pris för komedi och pris för debuterande.