"The Square" och "Triangle of Sadness" gav honom Cannes-festivalens finaste pris. Nu siktar den svenske filmskaparen högt: en tredje Palme d'Or att ställa bredvid de andra två.
Men när Ruben Östlund intervjuas av filmskaparen Niclas Larsson (bioaktuell med "Mother, Couch") i tidningen Interview förklarar han att filmpriser inte nödvändigtvis inger självförtroende:
- Jag skulle säga att priser gör en mer osäker. Så var det för mig, hundra procent. Att vinna en Guldpalm satte en större press på mig, men att vinna två Guldpalmer tog bort mycket av pressen. Det innebar att jag inte var en one-hit-wonder. Men jag behöver också press för att prestera.
Nu är målet att vinna Guldpalmen i Cannes för tredje gången. Snart börjar inspelningen av flygkomedin "The Entertainment System is Down", hans mest stjärnspäckade hittills med Keanu Reeves, Kirsten Dunst och Woody Harrelson ombord.
- Det skulle bli den första gången i filmhistorien som en regissör vinner Guldpalmen tre gånger i rad, säger Ruben Östlund kaxigt.
Just den där kaxigheten har blivit något av hans signum, och något som driver honom framåt.
- För mig är målet att sätta ribban högt och sätta ett mål. Många kan tycka att jag är kaxig, men för mig handlar det om att höja ribban och fortsätta pusha gränserna.
- I Sverige strävar vi efter jämlikhet, alla ska vara på samma nivå och ingen får sträva efter att klättra uppåt i hierarkin. Det tycker jag faktiskt är bra. Men när vi spelade in "Turist" och "De ofrivilliga", då sa jag att "målet är att ha premiär i Cannes eller få en Oscarsnominering". Och när man säger sånt i Europa blir folk lite osäkra, tillägger Östlund.
Östlunds "The Entertainment System is Down" spelas in tidigt 2025 och siktar på Cannes-premiär 2026.