Det är roligt att leka med tanken på hur annorlunda vissa storfilmer skulle bli med en annan regissör. Många filmskapare försöker anpassa manus efter sina idéer, för att sätta en personlig prägel på varje projekt. Hollywoods filmstudios vill gärna höra olika pitchar inför sina storfilmer, men ibland blir det inte riktigt vad de hoppades på.
Ruben Östlund är en av flera svenska regissörer som just nu väcker stor uppmärksamhet världen över. Efter framgångarna med ”Turist” blev han erbjuden något väldigt annorlunda, nämligen ”Passengers”. Men, vi känner ju vår Ruben, och självklart hoppades han vända den påkostade sci-fi-thrillern till ett psykologiskt experiment. Han berättar i en ny intervju:
- En film som jag verkligen ville göra var ”Passengers”. Men jag ville ändra upplägget. Huvudpersonen är en kille som vaknar upp i en podd på ett rymdskepp. Jag ville sätta hans familj i de andra poddarna, hans fru och barn, säger Östlund till Variety.
- Sedan kommer dilemmat: Han kommer att dö på skeppet eftersom resan tar 300 år. Om han väcker sina ungar, kommer de att dö på rymdskeppet och inte på planeten de är på väg mot. Om han väcker sin hustru, då kommer inte barnen att ha en mamma när de anländer.
Ruben Östlund.
Naturligtvis måste huvudpersonen väcka en annan kvinna, eftersom han inte vill vara ensam - precis som det sker i filmen som hade biopremiär i julas. Men Östlunds idé slutar inte där.
- Sedan kan man swajpa bilder för att se kvinnorna, som på Tinder. Han får titta igenom bilderna och välja ut en. Jag ville få in saker som skulle vara relevanta i modern tid. Men när jag föreslog detta för producenterna, tror jag att de blev rädda.
Jennifer Lawrence och Chris Pratt spelar huvudrollerna som Jim och Aurora, som faller för varandra på ett öde rymdskepp. Regijobbet gick till en annan skandinav, Morten Tyldum som tidigare gjort ”Huvudjägarna” och ”The Imitation Game”. Det är inte klart hur mycket han valde att ändra i Jon Spaihts manus.
Ruben Östlund fortsätter att utforska människans natur med en förhoppningsvis tänkvärd och provokativ ”The Square”, som är i postproduktion.
Och den som vill se fläskig Hollywood-sci-fi i svensk regi behöver bara vänta på Daniel Espinosas "Life", på bio 24 mars.
Hade ni velat se Östlunds version av ”Passengers”? Tyck till nedan.