Nyårsafton 2008. Oakland-killen Oscar Grant är på väg hem efter en blöt natt. När bråk utbryter på tunnelbanevagnen blir Oscar och hans vänner arresterade av två våldsamma poliser. Många mobiltelefoner filmar händelseförloppet som visar sig bli Oscars sista minuter i livet.
Ryan Coogler är född och uppväxt i Oakland, enligt rapporter den 9:e farligaste staden i USA. Där inträffade också dödsskjutningen som han valde att filmatisera. Jag har fått chansen att prata med den talangfulle 27-årige regidebutanten vid två tillfällen under hösten, bland annat när han gästade Stockholms filmfestival med sin starka debutfilm: "Last Stop Fruitvale Station".
Hur blev du filmmakare?
- Jag höll på med sport och hade föräldrar som såg till att jag gjorde det seriöst. Jag fick ett football-stipendium. Men en lärare upptäckte min talang för att skriva, och föreslog att jag utvecklade det. Hon föreslog speciellt manus, eftersom jag skrev så visuellt. Hon väckte mitt intresse för skrivandet. Footballen, haha, den är jag klar med nu. Men jag kanske gör en film om det någon gång.
Kommer du ihåg vad du själv gjorde på nyårsafton 2008?
- Jag jobbade, som vakt på en klubb i San Francisco.
När hörde du vad som hade hänt på Fruitvale Station?
- Jag hörde det från vänner som åkte med samma tåg den natten. De ringde och berättade att någon hade blivit skjuten. De följande dagarna blev det mer och mer i nyheterna.
Du och Oscar var i samma ålder. Hur påverkades du av det som hade hänt honom?
- Det blev riktigt personligt för mig. Vi var båda afro-amerikanska män, i samma ålder, från samma område. Sådana saker gör att man börjar tänka på sig själv och sin situation. Man kan inte låta bli att sätta sig i hans skor.
Berätta vad som hände i Oakland efter dödsskjutningen.
- Sättet som de här klippen offentliggjordes, det spred sig fort i området. Alla blev medvetna och pratade om det. Folk hade olika sätt att bearbeta det. Det blev kravaller i stan där flera hus drabbades.
En del av demonstrationerna blev rätt våldsamma. Vad hade de för effekt?
- Det fick definitivt konsekvenser, både positiva och negativa. Många säger att polismannen åtalades tack vare all uppmärksamhet kring fallet.
När insåg du att du ville göra en film av händelsen?
- Det var kort därpå, ärligt talat. Jag visste ju att jag ville hålla på med film, och hade gått mitt första år i filmskolan. Därför tänkte jag på film så fort jag hörde talas om saker, jag letade ständigt efter idéer. Jag såg videon på nätet, läste om det hemska som hade hänt och tänkte direkt att jag ville göra en film av det. Medan fallet pågick så växte den idén hos mig och jag funderade på perspektiv.
Du väljer att fokusera på Oscars dagar innan skjutningen. Inte på poliserna och inte på tiden efteråt. Varför det valet?
- Det är ett resultat av många olika saker. Många av filmerna jag gillar har en sak gemensamt. Jag har en teori om att man kommer närmare karaktären, om historien utspelar sig under en kort period i hans liv. Han spenderade dagen med kvinnan i hans liv, det var också hans mammas födelsedag vilket jag tyckte var ironiskt. Samt ironiskt att bli skjuten på nyårsdagen, en dag som ska vara optimistisk och full av glädje och firande. Början på ett nytt år.
Vi ska inte glömma den otrolige Michael B. Jordan, som har huvudrollen. Hur hittade du honom?
- Jag kände till Mike från vad han hade gjort på TV. När jag skrev filmen så hade han gått upp på bio med både "Chronicle" och "Red Tails". Jag hade följt honom, och skrev manuset med honom i åtanke, men han fick läsa det först efteråt. Han var väldigt öppen för att träffas. Jag ville inte provfilma honom, jag visste att han var perfekt. Jag ville bara se om vi två kunde jobba ihop. Så vi sågs i Los Angeles och snackade. Jag fick sådan respekt för honom, han är en smart kille som kom med många bra idéer.
Och ni ska spela in "Creed" som er nästa film ihop?
- Inget är hugget i sten ännu.
Vem inspirerar dig som filmskapare?
- Det finns många som inspirerar mig. Men jag är faktiskt ett stort fan av Bergman. "Smultronstället" är en av mina favoritfilmer. Jag ser upp till filmer med auteur-känsla, det är ett perspektiv jag själv vill hitta som filmmakare, men jag är ung ännu. Jag gillade "Smultronstället" för att huvudpersonen speglade mina tankar om vad det betyder att vara ung, vi är inte så olika. Det var en av de första filmer som fick mig att inse att livet sker dag för dag, man förändras inte nödvändigtvis bara för att man mognar.
"Last Stop Fruitvale Station" har svensk biopremiär på fredag, 10 januari.