Serie

Skribent

Carl Adam Anderberg

13 juli 2015 | 14:30

Så fick de "The Vampire Diaries" att fungera utan Elena

Spoilers galore för de som inte sett sjätte säsongen.
För alla fans av succéserien "The Vampire Diaries" var det en sorgens dag när nyheten om att Nina Dobrev, eller Elena som hennes karaktär heter, skulle sluta. Efter sex långa säsonger av kärlek, drama och action kände Dobrev att nog fick vara nog, och drog sig ur serien. Kvar stod manusförfattarna med prospektet att ta serien vidare utan den viktigaste, mest framträdande karaktären, och att samtidigt försöka få det att inte kännas avslaget och billigt, till råga på allt. 



En av personerna bakom serien, manusförfattaren och producenten Julie Plec,  medverkade på ett seminarium under Comic-Con där publiken fick ställa frågorna, och en hel del intressant sades om vad som försiggick bakom kulisserna efter Elenas avhopp. En fråga handlade om hur de kom fram till Elenas slutgiltiga öde, och om de hade några alternativ till vad som till sist hände:

- Nej. Vi var tvungna att skriva ut vår huvudperson ur serien och bara fortsätta, vilket var jättekul. Det är väldigt enkelt. Kevin Williamson (medförfattare till serien) och jag visste hur serien skulle sluta, redan när vi gjorde andra säsongen. Jag har berättat den här historien en miljon gånger, men vi satt i ett köpcenter och kom på slutet, och vi började gråta. Men serien ändrades och utvecklades såklart efter det ändå. Och sen bestämde sig Nina för att göra andra saker, och all lycka till henne, men som manusförfattare måste du anpassa dig och hantera det. Från början var det absolut viktigaste att Elena inte skulle dö i serien. 

- Eftersom att Elena Gilbert var hjärtat och själen och själva navet i serien, även om hon inte syntes i bild eller var med i en speciell scen, så kunde vi inte bara göra så att hon dog helt plötsligt. Ja, hon blev en vampyr, men hon var inte död. Så sedan blev utmaningen helt enkelt: hur tar vi bort den här karaktären ur serien, men utan att döda henne? Man skulle kunna ha skickat iväg dem (Elena och Damon), satt dem på en buss och sagt: "nu åker de till Kansas, skaffar sig jobb och utbildningar och ett bra liv". Men där vi var med Elena och Damon, vid den tidpunkten, så fanns det ingen chans att tittarna hade köpt det. Det funkade bara inte. Och att tvinga tittarna till att acceptera det, och därmed säga: "glöm allt  om hennes förhållande med Damon, och om kärlekstriangeln och om hennes vänskap med alla andra i serien, för nu ska hon starta ett nytt liv". Vi kunde bara inte göra så.



Julie Plec utvecklade sedan resonemanget kring hur Elenas historia till sist slutade:

Vi hade olika varianter på det, men lösningen vi kom på kallade vi för "Törnrosa-förbannelsen", i brist på något mer originellt. Det kändes rätt. Det kändes poetiskt, och det kändes sagoaktigt. Det kändes bitterljuvt och det håller karaktären vid liv i seriens universum och det ger Damon någonting att fortsätta hoppas på, men det ger också våra andra karaktärer en chans att gå vidare med sina liv, så de inte behöver spendera nästkommande ett-och ett halvt år i serien med att sörja förlusten av Elena. De kan nu istället, med hennes välsignelse, gå vidare med sina liv och vara lyckliga. Så, det kändes bra för oss att göra så.



Angående reaktionerna på lösningen sade hon:

-Jag vet att en hel del fans därute också tyckte att det kändes bra, och att andra fortfarande är förbannade på oss. Men det är okej. Vi får alla blicka framåt nu.

Vad tyckte du om lösningen i serien?

| 13 juli 2015 14:30 |