I väntan på Matthew Vaughns högt emotsedda "Kingsman: The Golden Circle" – verkar minst lika härligt galen som den första – som landar i september skadar det inte att blicka tillbaka lite på den gränslöst njutbara föregångaren. Jag såg om den för bara någon vecka sedan och jag kan meddela att den håller på alla plan, och jag slutar aldrig att förundras över Vaughns felfria känsla för ton och genremix.
Höjdpunkten i filmen är utan tvekan den långa och ultravåldsamma actionscenen i en kyrka i Kentucky där Harry Hart (Colin Firth) går loss fullständigt i ett hav av intoleranta, homofobiska och rasistiska sektmedlemmar. Firth och Vaughn tar inga fångar och levererar en av de mest explosiva, intensiva och imponerande actionscenerna jag har har sett i mitt liv, till tonerna av Lynyrd Skynyrds utsökta "Freebird" dessutom.
Vid en första anblick tycks den bestå av en enda lång tagning – förutom när Vaughn klipper tillbaka till Eggsy (Taron Egerton), Merlin (Mark Strong) och Valentine (Samule L. Jackson) – men i själva verket består den av över 20 olika bitar som på skickligt vis har klippts ihop så sömlöst som möjligt. Vimeo-användaren Harrison Edgecombe har snickrat ihop ett klipp där han undersöker var sömmarna finns:
Den här typen av analyser är grymt fascinerande tycker jag och jag imponeras verkligen av hantverket och logistiken som krävs för att få en så pass komplex scen att fungera. Att resultatet dessutom blir så pass lyckat som här är helt fantastiskt.
Tror ni att något i "Kingsman: The Golden Circle" kommer kunna toppa det här eller har Vaughn satt ribban på en omöjlig nivå?